Mera endometrios

Andra gången på kort tid som jag får endometriossmärta två minuter efter toabesök. Att "gå på toaletten" kan kallas bowel movement på engelska, och tydligen har jag en endometrioshärd på eller bredvid tarmarna och som reagerar när jag... Ja, ni fattar. Förra gången varade det en halvtimme men inte idag. Som väl var. Men jag gillar inte att jag får ny smärta när jag varit i princip symptomfri med hjälp av p-piller i så många år. Jag har dessutom alltid trott att problemen skulle försvinna om det förvärrades till nåt ohållbart och man opererade bort livmodern. Men nej, man kan tydligen ha livmoderslemhinnetillväxter i buken även utan livmoder. Men jag ska inte tänka negativt, det här har ju inte ens blivit ett problem än. Och jag är inte negativ av mig, men känner att med så små marginaler på orken och välbefinnandet så vill man ha kontroll på precis allt, så att man kan använda den lilla energin man har till nåt vettigt, inte till att ha ont pga galla, endometrios eller så.

Jag har gått och lagt mig i sängen igen. Orkar inte ens ligga i soffan.

Men jag är faktiskt glad att Mikael inte är hemma. Inget ljud, ljus, inget man behöver säga, tänka ut eller reagera på. Har bara så ont i benen. Alltid ska det vara nåt. Men huvudet är under kontroll just nu. Sura inte, välj glädjen.

2 kommentarer:

En långvarig förkylning sa...

Endometrios är verkligen ett gissel, och lömskt. Och smärtsamt. Kram❤️

Anja Olergård sa...

Å nej, vet du det också! <3