Häpp! Gårdagens filmtips

Eftersom jag missade gårdagens utmaning, dagens filmtips, så får ni två.

Den första är en TV-serie som heter  Commissario Montalbano. Den utspelar sig på Sicilien (det behövs väl inga fler argument?!) och har en lite barnslig karikatyr och en snygg kollega. De kör ofta vackra bilar, sitter ofta på vackra restauranger och äter musslor och spaghetti, man ser ofta havet, och jag som inte hör skillnad på olika italienska dialekter tycker att även sicilianska (om det nu inte är TV-dialekt) är ljuvlig. Montalbano själv är lite moody, lite sexig, lite kort, lite smart. Har köpt ett gäng fristående avsnitt i serien på cdon för trettio spänn för tre filmer.

Den andra är en film. Jag kommer inte ihåg vad den heter, men släpar mig ur sängen för att leta bland filmerna.

Ni ligger jag i sängen igen och måste säga att vi har för många filmer. Jag hittade den inte, hade nog kunnat göra det, men eftersom jag inte ens känner igen titeln när jag ser den skulle jag behöva ta fram och kolla på varenda film. Jag orkade inte det. Och allt jag kommer ihåg är att det är.en romantisk film, kanske skriven av Nicholls,  och att den utspelade sig på kanske 40-talet. Filmen var inte.den bästa jag sett, på något vis, det förstår ni kanske när jag inte kommer ihåg titeln eller handlingen, men kläderna i filmen, specifikt huvudpersonens, var så underbara att filmen är värd att ses bara för det. Så ledsen att jag inte kan säga mer!

Som tröst får ni ett foto på kommissarien.

2 kommentarer:

Sara sa...

Varför finns det ingen gillaknapp att trycka på? Bästa filmtipset hittills!

En långvarig förkylning sa...

Helt random måste jag tipsa om The Portrait of a Lady.