Kolla! En bild på mina fötter i skor jag gillar.

Jag har fyra par skor just nu på skohyllan. Skohyllan själv köpte jag på blocket för 35:- av en kille nära Haninge centrum för 7 1/2 år sedan. Skorna är ett par svarta Clarks med ganska rejäl sula, ballerinamodell. Dem köpte jag på ebay för en hundring och är mina standardhöst- och -vårskor.

Bredvid dem står ett par marinblå mockaballerina, också lite rejälare än vanliga ballerina, också från Clarks på ebay. De är så fantastiskt sköna att de känns som att ha handskar på fötterna. Förlåt, köpte dem på tradera, inte ebay. Tror jag betalade hela 300:- för dem. Men de var oanvända och kostar närmare 900:- nya, så det var ett bra köp.

Sen står ett par jodhpurs i rent fantastiskt skinn. Skorna kostade ett par hundra, tror två, på tradera och var i nyskick. Märket är aristokrat och pappa brukar gilla deras skor. De är egentligen herrskor, men jag har inte hittat några nya halvstövlar till bra pris, eftersom mina förra var så fantastiskt sköna, mjukt skinn, och riktigt fyndpris, ca 250:- i USA. Men det var måååååååååånga år sen jag var i USA, kanske tio, så att jag hittade dessa herrskor till ett sånt bra pris ser jag som en ynnest och inte en dag för sent.

Sen står mina vinterstövlar. Mina svarta eccostövlar skulle bli svåra att toppa, eftersom jag köpt dem också för några hundra på tradera. Och eccostövlar! Fötterna kan ju bli bortskämda för mindre. Skinnet var supermjukt. Men de började ha sett sina bästa dagar efter tre vintrar och hade dessutom bara textilfoder, så förra våren började jag leta efter nya stövlar. Har storlek 42 vilket inte alltid är helt enkelt. När jag var smal hade jag 41 och det har ju alla affärer, men inte 42. Men så hittade jag ett par stövlar på tradera (var annars) från ellos, i skinn, med luddigt foder och dragkedja på hela insidan. Mina eccostövlar hade bara haft halv dragkedja så det gillade jag. Stövlarna satt som gjutna, och nu står de och väntar på snön. Jag hann använda dem ett par gånger förra vintern och de är perfekta.

Jag är verkligen duktig på att fynda på nätet.

Tyvärr dock är jag nuförtiden ute så sällan att jag knappt behöver några skor. Minns den tiden när jag hade sju stövlar: svart mocka med ullfoder, brun mocka med ullfoder, svarta högklackade från mexx, bruna högklackade från USA, svarta knästövlar, bruna knästövlar, och ett par knästövlar i en färg jag inte kan komma på vad den heter. Inte beige men en ljusare brun, med lite dragning åt pumpa eller öl. Ja, då använde jag alla de där stövlarna. Och flera av dem hade jag köpt på rea för en hundring, i alla fall två som jag minns nu.

Jag har verkligen ärvt mormor. Hon visade upp saker hon hade köpt och poängterade vad hon hade betalat. Att fynda var lika roligt som att få nya saker. Och tradera passar mig som hand i handske, eftersom jag i princip aldrig orkar ta mig till en affär. Att köpa grejer på telefonen och få dem i brevlådan är verkligen ME-vänligt. Passar plånboken också!

Eftersom jag inte fotade mina fötter i skorna som man skulle så fick ni världens längsta historia om fyra älskade par skor. Sån logik kör jag med.

Inga kommentarer: