Kolla! Det här åt jag idag.

Mikael köpte mjöl igår, och jag köpte mjölk så ville jag äta pannkakor till middag. Vi har en pytteliten stekpanna som jag gillar att steka pannkakor i. De går ju aldrig sönder i en sån liten panna, och det passar mitt ocd att man kan göra dem perfekta. Varje gång. Så idag blev det pannkakor med skogsbärsgrädde. Mmmm.

Fast när jag skulle lägga mig kom jag inte ihåg om jag hade ätit nån middag idag. Kom ihåg en jättego dubbelmacka och nyponte i swedish grace, men hade inget minne av nån middag. Är det därför jag är hungrig? Nej, det är för att klockan är fem på natten. Kunde inte somna igår så mitt dygn åkte snabbt framåt med minst fyra timmar igen. Om jag inte kämpar stenhårt, och tydligen bara om jag äter 10000ie d-vitamin, inte bara 5000, så hoppar sömntågets avgångstid fram till kl 05.00. Det är så trist. Men nu vet jag att det går att vrida tillbaka med viss hjälp. Den här hösten är första gången som jag regelbundet somnat vid två snarare än vid fem, på fem eller sex år. Jag är så glad!! Doktorn ringde idag och sa att d-vitaminet ligger bra. Och då köpte jag nya piller på iherb, jag väntade på det beskedet. Fast efteråt insåg jag att jag inte hade fattat vad han egentligen ville att jag skulle göra. Får ringa akka imorgon och be sköterskan läsa journalanteckningen och se om han skrev nåt. Det var tal om både den 12 dec och den 17. Den här läkaren verkar inte fatta att ett läkarbesök motsvarar en veckas iförvägsvilande och återhämtning, och tycker jag ska komma å komma. Och jag ville ha provsvaren på brev, eftersom jag ofta inte fattar vad folk säger när de ringer och "överraskar" mig. Min läkare verkar annars bra, men han har en brytning som är lite jobbig för mig. Jag har ju svårt att fatta vad folk säger när de talar stockholmska! Oh well.

Iherb, ja. När jag lagt ordern ser jag att de har mitt visakort on file, men att jag har bytt kort och nummer. Det tog en bra stund innan jag lyckades fatta att jag måste cancel hela ordern och ta bort det gamla kreditkortet, och då skulle den fråga efter ett nytt. Finns det ett där så tar den det, och man kan inte lägga in ett nytt på annat sätt än när man är mitt i sin order och går till kassan. Och nån speciell pore strip cleaner som jag skulle få för 50c fick jag inte nu, eller jo, för 3.95, eftersom det var ett engångserbjudande. Lite dåligt för jag har ju inte köpt den, ordern blev ju cancelled. Så då blev jag för snål. Oh well. Jag har nu i alla fall melatonin på väg, samt d-vitamin och magnesium. Och på fredag ska jag hämta mediciner för dryga 1500:-. Det är lite olägligt att lägga typ 2000:- på mediciner när man borde köpa julklappar istället!

Nu vet jag faktiskt inte längre vad jag skriver om. Jo, men jag har inte haft migrän idag. Har varit på gott humör, trots vissa motgångar, om vi ska kalla dem för det, och har orkat steka pannkakor, tömma diskmaskinen, hämta posten, slänga sopor, klä på mig, tvätta håret, torka diskbänken och spisen och städa lite i diskhoarna. Och sen har jag kört två maskiner, råkat sätta på duschen i kaoset men jag hann undan och bara torkstället blev blött. Men där hänger nu tvätt så fint på tork och det har jag gjort.

Mikael var och tränade fast han inte var varken upplagd eller pigg och då blir jag ju ännu stoltare. Det är konstigt, när han ignorerar sin kropps signaler och driver seriöst pulshöjande aktivitet en timme fast han inte orkar, då är det jättebra, självkontroll, mind over matter och allt det där. Jag är inte ironisk. Men det känns så främmande att göra mer än jag orkar i en timme och sen få beröm för det. Mitt liv har sina egna regler, som är helt rubbade egentligen. När din man kommer hem med massa matkassar, ligg du kvar i soffan och låt mannen inte bara handla maten, betala den, utsn sen också plocka in den efteråt. Det känns så illojalt att inte hjälpas åt om det som är vårt. Men Mikael vet rätt bra vad jag orkar och inte, och påminner mig när jag själv glömt.

Men idag ska jag inte klaga. Har nästan känt mig pigg idag, i alla fall har jag inte känt som om energin är slut innan jag ens börjar, så jag får gå på vilja, inte på faktisk energi. Men idag har jag orkat flera saker. Verkligen orkat, inte tvingat mig. Och jag har varit så glad och nöjd, och fönstershoppat en full container på ebay. Jag har haft kul i alla fall. Kommer nog inte ens att köpa en tjugondel av vad jag har på watch-list:en. Kanske ska ha nåt på jul, nåt på nyår, men sen blir det inget mer. Men jag har hittat två underbara kappor för nån hundring styck. Om jag skulle gå till jobb varje dag skulle jag i alla fall handla på ebay. Man kan hitta monsoonklänningar i siden för samma summa som man köper ett par fingervantar i stan. Och, jag älskar att fynda. En vacker dag kanske jag visar er några av mina många fynd, som jag ändå inte ska köpa.

4 kommentarer:

modren sa...

Ololol vilken dag du har haft! Grattis till ett riktigt dagsverke.
Och pannkakan ser perfekt ut.
Men min lammstek på 1,5 kg står i ugnen för lågtemperaturstekning i sex timmar eller så.
Tänk vad mat är underbart.
Och tänk om man alltid bara ville ha det som är nyttigt.
modren

AL sa...

Du menar väl "det är lite olägligt att köpa julklappar när man köper medicin för 2000, så ni får vara utan goda vänner" :)

AL sa...

Så underbart med en dag som andas lite livsglädje! Härligt att få ha en sån dag! Jag unnar dig fler av dem. När jag fick barn började jag äta pannkakor igen, det gör man liksom inte så ofta annars, och jag minns lyckan i första tuggan på flera år. Frasig kant, len i mitten, grädde och sylt. Som tårta.

Om Mikael bodde ensam skulle han väl också handla mat, bära kassar, packa in och laga mat. Antagligen gifte han sig med dig på grund av andra berikande kvaliteter. Bara en gissning.

Anja Olergård sa...

Pannkakor är som McDonalds, har man inte ätit det på ett bra tag tror man att det är riktigt gott!

Men mammas lamm var desto godare.

Tack för vad det nu heter, att du önskar mig gott. Och tack, mamma, för maten.