Skulle du helst?

Skulle du helst vilja resa 500 år bakåt i tiden eller 500 år framåt?

Jag skulle inte gärna vilja åka till en tid där man går på toa i rännstenen och pudrar det lössfyllda håret. Även om torrschampo förvisso är ett sätt att pudra håret...

Så ur den synvinkeln får det bli en kort visit till 1500-talet, eller en längre tur till 2500. Men hur svårt måste det vara att begripa sig på framtiden?! Mikael och jag såg större delen av en svensk film om en kille som kunde resa i tiden med tunnelbanan och skulle rädda sig själv från en sjukdom, plus finna kärleken typ, och när han kom från 70-talet till vår tid fattade han inte att det inte fanns skivaffärer eller t o m att CD-skivor var ute. Va, lyssnar ingen på musik i framtiden? Så jag vet faktiskt inte om det skulle bli ett alltigenom trevligt besök i framtiden. Många saker som vi ser som utveckling men som har genomgått en process i folks medvetande skulle ju vara obegripliga för utomstående. Jag fattar fortfarande inte vem som betalar Internet. För först måste det ju ha varit en kostnad som verkade helt orimlig och som inte skulle ge något. Och pinsamt nog minns jag vad jag tänkte när jag fick ett brev av Monnah när hon bodde i Palo Alto. Hon sa att hon hade bredband och jag tyckte det var sånt slöseri med "el" att ge det till alla hela tiden. Kan man inte välja när man vill ha nätet på, vem behöver vara uppkopplad hela tiden ju. Ja, vem. Mikael tycker jag är knäpp som inte betalar för uppkoppling i min mobil, men jag tycker inte att jag går hemifrån nog ofta för att behöva kolla på en karta en gång om året. Så teknisk utveckling är ju lite oförståelig och jag kan tänka mig att det inte vore mindre konstigt på 2500-talet än om 1500-talsmänniskorna kom till oss. Och ärligt talat är jag inte så nyfiken på vad folk har på sig, äter, sover i eller reser med. Jo, ganska nyfiken, men inte så att jag vill göra min hjärna så konfys med allt som vore svårt att ta in. De kan säkert operera alla sjukdomar och ge folk organ från en 3d-printer. Kanske skulle jag kunna resa till 2500-talet, bota min ME och sen resa tillbaka!! Där har vi det!!

Inga kommentarer: