Nobelfesten

Menyn lät fin och såg väldigt lockande ut.
-Blomkålssoppa med mosaik på kungskrabba, ärtor och citronpicklad blomkål
-Kryddstekt ytterfilé av kronhjort med morotsterrin, saltbakad gulbeta, rökt pärllök och potatispuré samt viltsky
-Mousse och sorbet på vilda salmbär från Gotland med saffranspannacotta på brynt smörbotten


Blommorna var de finaste jag sett på flera år. Tacksamt tema med röda broar, men det var väl en smart tanke bakom det.

Modiano är blyg, men han håller ett fantastiskt tacktal inför 1300+ personer samt diverse kungligheter, både rojala och intellektuella. Det var stort.

Yngsta deltagaren på Nobelfesten var 5 år och tystlåten. Hennes tvillingbröder hade uppskattat fyrverkeriet när servitörerna kom med efterrätten och trumpetaren, eftersom killen själv spelar trumpet. Så ordentliga barn! Ebba von Sydows tyska dock fick bara ett G, men Jessica Gedins franska fick VG. 
 
Det hände lite för många gånger att programledarnas röster (fniss och suckar) hördes i sändning när de inte trodde det. Och att ställa två tvärdumma frågor på raken till paret Löfven där den ena var ledande: Var det trevliga samtal vid bordet? Det var inte jätteimponerande. Jessica Gedin var väl lite bättre än de andra, men jag måste säga att jag inte var jätteimponerad av journalisterna. Hur dagen har varit och hur de trodde att deras anhöriga kände sig, var lite för tunna frågor.

Kvällens skratt var när man såg en liten flicka på kanske 12 år i kimono i bild, och det kommer fram att hon var 24. Det är kvinnan längst till höger i bild.


Som vanligt fick jag bara en kort skymt av Drottning Sonja i Norge, men hon såg fullkomligt fantastisk ut!

Annars var juvelerna underbara. Jag delar Amy Farrah Fowlers förkärlek för tiaror.

Magdalena Ribbing sa att Victoria gjorde fel som hade serafimerorden på bar hud. Den satt på klänningen, men kanterna var lite utanför. Jag tycker Magdalenas eget faux pas, att visa bröstvårtorna i TV (eller i verkligheten för den delen), var av grövre rang.

 

Kvällens clown råkade jag få syn på i trappan, en äldre kvinna med en strandliknande, 70-talsblommig klänning med tunna axelband och en därtill hörande knallcerise boa. Och nån på Expressen gjorde mig till en lycklig kvinna, se själva!

 
Och både Victoria, Madeleine och Sofia hade likadana frisyrer. Tydligen är det väldigt inne, men det hade varit kul at få se lite vildare frisyrer, även om jag personligen älskar frisyren med stor bulle i nacken.
 
 

Snyggast klänning och snyggast i sin klänning var utan en sekunds tvekan Victoria!

 
Sofias färg var annars precis min favoritfärg, aubergine.


Madeleine flirtar med leopardmönstrat.

 
Och har Victoria suttit med spikrak rygg utan att luta sig mot ryggstödet de senaste sex timmarna? Och inte gäspat en enda gång under prisutdelningen? Jag är inte ironisk när jag säger att kvinnan har talanger. Och hård träning! Tydligen har japanskorna i kimono också suttit spikrakt hela kvällen.



Alla bilder från Expressen, alla åsikter från mig själv.

Inga kommentarer: