22. Dismiss suspicion and replace it with trust

Jag har inte haft anledning att varken misstro eller ifrågasätta nån idag. Men jag har tänkt på min gamla farmor, som är död sen ganska många år. Hon var lite misstänksamt lagd och kunde anklaga grannen för att ha stulit hennes klocka. En som var yngre och hade fler sinnen kvar förstod hur det hela låg till när klockan hittades under sängen, men då trodde farmor att grannen hade ångrat sig och lämnat tillbaka den. Å andra sidan hade hon också en granne som ibland gav henne sin GP (det är tidningen, för er som inte känner igen Göteborgs-Posten). Hon gav honom en slant, fast en för stor slant, typ en hundring, men trodde inte att grannen lurade henne eftersom hon ibland fick några bananer på köpet.

Historierna är lite lustiga, och betänkas ska att hon levde tills hon var 95. Jag kan också skriva upp alla sätt som jag är senil och lättlurad vid ynka 44. Men vad jag menar är att det faktiskt kan vara svårt att veta hur man ska förhålla sig till andra. Det finns ondska i världen, folk kan ha fel drivkrafter, vi kan bli svikna av dem vi litar på. Små barn är ju helt utan denna medvetenhet, vilket gör övergrepp på barn så mycket värre. Mikael frågade mig för ett tag sen vad jag trodde Jesus menade när han sa att vi ska vara som barn. Jag tror att oskuld och att tro folk om gott är en del av svaret.

Igår hörde jag en komiker skämta om hur han en gång märkte att en kvinna trodde att han förföljde henne. Så han ökade takten för att gå förbi henne, men hon ökade också takten då såklart. Och han kunde inte gå långsammare för han var rädd för killen som kom tjugo meter bakom honom. Kanske går vi i en lång rad och är rädda för varandra, sa han.

Självklart ska man inte acceptera att folk skadar andra människor. Och självklart måste vi vara vettigt försiktiga. Men jag längtar tills världen blir en sån plats som barn tror att den är.

--------------

Imorgon är det dan före dopparedan. Då står följande på schemat:

23. Take pleasure in the beaty and wonder of the earth.

Det låter som att ta sig en fin promenad i ett upplyst snölandskap. Vi hoppas på det i alla fall.

1 kommentar:

Monica sa...

Den här kan vara lite klurig, men också viktig.