En resa i mars?

Här är en favoritstad, Luzern i Schweiz. De där broarna blev jag kär i på en gång. Jag köpte ett paraply där som jag hade i flera år. Men när min familj kom och hälsade på mig i Schweiz innan jag skulle flytta hem igen, kunde jag inte hitta i stan och blev arg på mig själv för att jag ledde omkring familjen bland ingenstans. Detsamma hände faktiskt också när jag skulle visa dem en gammal del av Basel. Jag var helt säker på var den låg, jag brukade promenera omkring där, men då hittade jag den bara inte. Jag älskade Basel. Som stad.

I mars, särskilt i slutet, kan det ha blivit vår i Schweiz redan. Jag har åkt till London många gånger när solen värmer på ryggen där medan det är vinter hemma. Och vad gör vi på Kanarieöarna och i Thailand hela vintrarna, jo, snor en årstid som vi inte har hemma just då. Lite verklighetsflykt vädermässigt är extra grädde på moset.

Har ni nånsin haft grädde på moset? Grädde _i_ moset däremot, det är finfint. Tyvärr är det godaste att blanda kolhydrater och fett. Den dieten är jag jättebra på. Diet för långsiktig viktuppgång kallas den också. Jag har ätit så mycket godis de senaste två dagarna att jag har både ruelse och extra tjock mage. Oh well. Detta är ingen bantningsblogg!

Jo, men Schweiz i tidig vår, det vore nåt. Eller för den skull Salzburg. Men det förknippar jag mer med sommar.

Och helst ska man ju kunna gå på benen på såna ställen. "But I can't dream, can't I?"

Mars tar vi Basel och Luzern, kanske hellre april förresten. Och i maj åker vi till Salzburg. I juni till Comosjön eller är det Gardasjön, strosar runt sjön och tittar på fenomenala hus, håller varann i hand, äter spaghetti på kvällarna.

Fy vilken trevlig semester.

Hade jag ett jobb skulle jag gärna kunna tänka mig att ha en vecka ledigt i månaden. Eller en långhelg gör sånt som London. Om man arbetar alla lördagar (och har en Rut som städar och kanske får matkasse hem), så kan man jobba in tiden. Tänk att tillbringa en vecka varje månad nånstans nere i Europa, jag smäller av av underbarhet! Då blir det nog såhär:

Jan Sälen
Feb italienska Alper, vad de nu heter
Mar Luzern och Basel
Apr London
Maj Salzburg
Jun Lago di Garda/Lago di Como
Jul Sverige, jordgubbar, smörgåstårta, bad. Ikea med a/c för varma dagar
Aug Sardinien
Sep Sicilien
Okt Teneriffa eller Lanzarote
Nov Egypten
Dec Hemma!!

Ja men då så. Då blir det väl så 2015. Jag återkommer varje månad och berättar om resan :) men här ett smakprov från Luzern.

2 kommentarer:

Monica sa...

Där har jag aldrig varit. Så vackert det ser ut! Klaus när något slags romantisk dröm om att flytta till Schweiz, men den delar jag dessvärre inte. Att åka dit någon gång då och då för att andas alpluft, det är en helt annan femma.

AL v sa...

Dessa inlægg ser jag fram emot! Jag som inte ær förtjust i att resa och i så fall bara till væl valda destinationer, jag älskar insider-info som detta!