Stänga igen eller hålla ut?

Nathan Bransford säger att det finns två sorters människor:

Det finns de som, när de inser att de inte tycker om en bok, kastar den i väggen eller "tappar bort" den på tunnelbanan eller låter den försmäkta och samla damm på nattduksbordet.


Och så finns det de som, av skuld, optimism eller sparsamhet, plöjer igenom de tråkigaste av böcker och inte känner sig tillfreds förrän de vet hur de slutar. Även om de slutade att bry sig om det nånstans runt sidan 5.

Själv har jag för det mesta tillhört grupp två. Man ska inte ge upp, man kan missa nåt fint då. Man ska inte heller döma för fort, av samma anledning. 


Men för kanske ett år sen läste jag nån bok av Jan Guillou, min första, och jag plågades för det var bara maskingevärsbeskrivningar, tyckte jag. Och för första gången stängde jag den bara och läste inte ett ord mer. Fast jag hade hållit ut säkert 100 sidor, så det var inte karaktärslöst av mig att lägga undan den.

När ni har börjat på en bok och ni inte tycker om den, vad gör ni då?

2 kommentarer:

Gunilla sa...

Jag läser klart av plikt oftast. Men regeln jag har lärt mig är att man ska alltid ge en bok 60 sidor. Har den inte tagit fart då får man släppa den med gott samvete.

AL sa...

jag gör som gunilla läser klart av plikt. men oftast ångrar jag mig. för har den inte blivit bättre efter 1/3 så är det ju egentligen idioti att fortsätta. man kan väl säga att jag är en sån som aldrig ger upp hoppet...