Glad midsommar!

Ja, midsommar är ju över nu, så rubriken får väl ses som en redogörelse snarare än en hälsning.

Mikael var gullig igår och frågade mig vad jag ville äta på midsommar och jag var gullig som frågade honom om han var ledsen över att inte åka och fira med nån, men det var han inte. Så vi roade oss själva. Och eftersom vi har det rätt varmt inomhus brydde vi oss inte ens om att klä på oss nåt vidare, men det är inget porrigt utan bara fakta. Två medelålders blekfeta personer i underkläder är knappast porrigt. Måste sluta skriva det ordet så bloggen inte hamnar på konstiga söklistor. Fast de skulle väl snart inse sitt misstag. Här är det mycket snack och lite verkstad.

Vet ni förresten vad mitt första riktiga möte med porren var? Jag var tolv och Ulf Adelsohn skulle komma hem till oss i valspurten tillsammans med ett rejält pressuppbåd. Vi barn fick vara i ett sovrum och intervjuas själva, både av radio (de frågade om jag visste vad statsministern hette och det var ju en pinsamt enkel fråga när mina föräldrar var så politiskt aktiva att deras inblandning i familjepolitiken ledde till partiledarbesök) och av FibAktuellt. Det visste jag minsann vad det var för en tidning och den ville jag inte vara med i. "Hur jag nästan blev barnporrskådis???" 😜

Nu kom jag av mig lite. Jag vill inte äta nåt speciellt, jag bryr mig inte om traditioner så mycket att jag inte tål att strunta i dem, men man kan sammanfatta vår midsommar med Att vilja men inte kunna. Jag skulle göra ägghalvor till förrätt och fast det närmar sig final på Masterchef så blev jag inte mer inspirerad än så här. Nåt blad och en sked skagenröra??? Men till saken hörde också att jag fick sätta mig och vila kanske fem gånger så till slut sa jag bara Nog med äggen! Men äggen var i alla fall perfekt kokta, fast det var mest Mikaels förtjänst för plötsligt såg jag att de stod på 5:an och småputtrade och då sa jag Tack för att du sänkte värmen på äggen. Ja, det gjorde jag kanske för fem minuter sen. Och då vilade jag i en minut till så jag vet inte vem som ska ha ros för det. Perfectly cooked, som de säger på Masterchef. Dagens avsnitt blev en thriller! De är bara fyra kvar nu så nu är det kvalitet på grejerna! (Ja, inte på de här grejerna!)

Sen åt vi bokstavligt talat varsin portion färdigmat. Vi provade varandras, Mikael åt lax med potatisgratäng (den ser lite skum ut nu men var riktigt god)
och jag åt pasta med heta havsfrukter, eller vad samlingsnamnet för räkor och kräftor är. 
Bägges mat var god och passade perfekt till vår ambitionsnivå den här dagen. Jag hade tänkt ta ur dem ur plasttrågen men jag orkade inte.

Sen hade Mikael gjort en tårta medan jag kokade ägg. Den var nästan guld värd för jordgubbarna allena hade kostat 99:-. Den var supergod med choklad och bär och grädde. Han spillde den något kösvispade grädden hela vägen ner över alla lpdgantag och ner på golvet och jag blev faktiskt glad. Inte skadeglad utan glad för att det inte bara är jag som gör sånt utan vanliga, friska, intelligenta personer med bollsinne.
Vi har ätit tills vi spricker, men det gör inget, för vi har inga igenknäppta knappar i midjan. Mikael ska motionera imorgon men jag har vilopuls på 98 så jag måste vila ännu mer.

Och vi har inte klätt oss fina, dansat runt varken midsommarstången eller massagefåtöljen, och inte gjort kransar, även om Mikael köpte en vacker bukett som luktar underbart och påminner lite om fläder i doften. Jag är ju en mästerfotograf alltså.
Och vi hade servetter som ni ser,
men bara de enda jag kom åt så inte särskilt midsomriga. Jag har så mycket mediciner i servettskåpet så man får hålla till godo med dem man får tag på. 

Men här får ni några hedniska midsommarblotfoton från oss. Själv är jag bara glad att det nu går åt mörkare tider. Gillar inte värmen och inte insekterna och inte att fåglarna vaknar och sjunger så vansinnigt tidigt. Jag har 35,9 i temp och en begynnande huvudvärk, förutom att pulsen inte har varit under 95 på typ åtta timmar, så om man kan få ta det lugnt imorgon så vore det bra.

Hoppas ni hade en fin midsommar! De foton jag sett hittills har varit makalösa!

1 kommentar:

Monica sa...

Tack för din fina skildring och det roliga barndomsminnet! 🥰