Tacksam 26

What personal growth change in the last year are you most thankful for?

Ärligt talat kan jag inte svara på frågan. Jag minns inte vilket förra året var, bara att det inte var det året med übersommaren. Minns inte vad jag lärt mig förra året. Det är ju lite synd, men det viktiga är att jag känner att jag växer, och det gör jag, inte att jag kan lista tillväxten.

En sak som jag i alla fall minns och är mer medveten om numera är att det kanske inte är nån annan än jag själv som avgör mitt värde. Att ingen annans åsikt om mig gör det minsta till eller från, utan att mitt värde är nåt mellan mig och Gud. Och han ser ju en evighet i mig, saker jag inte ens har kommit på att jag inte har kommit på. Så då har vi mig. Och det är ofta där skon klämmer. Jag hittar på att jag borde det ena eller andra för att vara värd så mycket som jag tycker.

Till exempel hittade jag ett tunt, grått hår på sidan av hakan och det var nästan 3 cm långt. Jag dog ju alla genanta dödar när jag tänkte på hur länge jag gått omkring med det. Och vi var på middag med barnen i söndags och på måndagen efter duschen hittade jag några svarta hår som borde tagits bort. Men man kan ju inte komma ihåg allt. Och inte vara allt, göra allt, finnas för allt och alla. Ibland får man lov att slänga nåt som de fattiga kanske hade kunnat använda, för att man inte klarar av att hitta de fattiga och fråga om de vill ha den. Ibland måste man slänga oöppnade, oanvända hudvårdsprodukter för att de har haft bäst före datum för flera år sen men man har inte orkat smörja kroppen på så lång tid och nu är grejerna för gamla. Man är inte ond om man slänger saker. Ibland låter det så, men det är man inte. Man gör oftast sitt allra bästa. Man är däremot ond om man skänker trosor till Röda korset med bajs i eller en blodig binda kvar (det händer har jag läst och dem vill jag trycka ner näsan på i nåns binda), men inte om man slänger produkter som är utgångna för fem år sen. Jag har nog faktiskt kommit till insikt om att man kan göra nåt bra om man gör sig av med grejer. Jag har dock fortfarande problem med att orka sortera i slänga, skänka, spara. Men sånt som har med ME att göra har jag verkligen inte lärt mig än.

Inga kommentarer: