Dagens chock

Mikael satt vid datorn och jag höll på i skåpet med mina mediciner och Vem vet mest gick i bakgrunden på tv. Så frågar de vilken metall som heter W i periodiska systemet och har högst smältpunkt av alla metaller. Jag svarar volfram och sekunden senare säger de volfram på tv:n. Mikael tittar upp på mig med en ganska förvirrad blick och jag frågar med låtsad sårad stolthet Hur kan du bli förvånad att jag kan det?

Min pappa drillade mig ganska bra i periodiska systemet, dessutom har mycket latinska namn som Ag, silver, argentum, som ligger till grund för franskans argent som betyder pengar. Man kan tro att guld skulle vara ordet för pengar, men så rika var folk inte, men det heter aurum och jag vet faktiskt inte om det har någon motsvarighet i våra moderna språk. Jag kan inte hålla allt i huvudet. Men mer än ni tror.

Inga kommentarer: