Äntligen!!!!!

Jag sa redan för typ 20 år sen att trots att jag var välinställd på min sköldkörtelmedicin, det tog ett år, så kände jag inte så stor skillnad i måendet. Sen läste jag att personer med ME ofta har lägre halter av saker i ryggmärgsvätskan än i blodet och frågade om det kunde påverka sköldkörtelmedicinen. Min läkare var me-kunnig men jag fick inget gehör för den tanken. Sen har åren gått och jag har hela tiden haft typiska symptom på underbehandling som torr hud, trög mage, torr hud och sköra naglar, låg temp, tappar hår osv. Men en del av det kan ju förklaras med ME fast jag har ändå hela tiden känt att jag inte får ut nog av min sköldkörtelmedicin. Sen satte jag mig in lite mer i saken och lärde mig att medicinen, som innehåller hormonet t4, ska omvandlas i kroppen till det aktiva t3. Då föll poletten ner. Min kropp lägger ju av med saker som inte är så viktiga för att den har fyllt upp med det nödvändigaste. Det är t ex därför jag kan ha temp på 35,4 när jag lägger mig, dvs trots att tempen går upp under dagen så orkar min kropp inte hålla normal temperatur under aktivitet utan bara i vila/sömn. Inte för att jag har så bra temp på morgonen heller, men då är den bara lite under det normala. Ju mer jag läste på om t3 desto mer föll på plats. Det finns ett genfel som gör att man inte konverterar t4 till t3 och jag har ju andra genfel. Vid ME förekommer s k Low t3 syndrome, dvs att folk som inte ens är sköldkörtelsjuka ändå har för lågt t3. Och det senaste året har mitt t4 stigit och då ska egentligen t3-värdet följa med, men det har det inte gjort och nu är mitt t3 4,1 och mitt t4 25. Övre referens är 22 och egentligen är det bra om man inte har mer än 20. Jag får värre och värre symptom med magen, tempen, håret osv vilket förklaras av att om t4 är för högt så skyddar kroppen sig mot det, för att det normalt innebär att ämnesomsättningen då går för fort och det är farligt för hjärtat. Men jag mår som om jag borde höja dosen, inte som om jag borde sänka den. Det blir bara värre för ju längre jag går med högt t4 och lågt t3 desto mer av t4 omvandlar kroppen till reverse t3 istället för t3. Det är som en inaktiv "propp" som sätter sig på platsen där t3 ska sitta, men så att det redan är upptaget där, vilket saktar ner ämnesomsättningen. Men jag har ju inte för hög ämnesomsättning, jag har för låg, men det fattar inte kroppen för signalerna hypofysen sänder baseras på att t4 ska omvandlas till t3 (vilket nog inte funkar på mig). Det finns en medicin som innehåller t3 och den har jag försökt få i flera år. Min senaste läkare använde argumentet att tsh blir så lågt då (vilket det blir, men det gör inget om det beror på Lio-intag) men på samma gång tycker han att mitt nuvarande tsh på <0.02 där det ska vara över 0.3 är helt ok. Då är ju argumentet mot Lio utan mening om jag kan ha så lågt tsh på Levaxin. Det ska man absolut inte men det är samma läkare som inte heller brydde sig om när alla järnvärdena var under referens och jag får magsmärtor av järntabletter.

Lång historia lång. Men nu har jag fått recept på t3 och Apotea levererar det med hjälp av best imorgon kväll!!!!!!!!

Dessutom har jag köpt ögondroppar utan konserveringsmedel. Jag insåg att det kan vara det jag reagerar så på. Synd bara att den kostar 90 spänn mot 30:- med konserveringsmedel. Men då kan jag utesluta om det är konserveringsmedel jag reagerar på, inte att jag fortfarande har typ sår på hornhinnan, vilket jag inte borde ha efter så här lång tid.

Så jag är ganska lycklig om man säger så! 

Å andra sidan ska man ju inte vara för positiv, det är ju krig och svält och bränder som man måste ta noga hänsyn till. Och året har knappt börjat men redan har tre personer med ME tagit livet av sig i Sverige. 

Man ska ju inte vara sarkastisk när det handlar om döden, men det är min skyddsmekanism att använda humor i svåra situationer.

3 kommentarer:

modren sa...

Så vem fick du receptet på t3 av? Samme läkare som tidigare inte ville skriva ut det? Hoppas det hjälper! Hel vetenskap bara detta.
modren, också tetig (varning: göteborgsvits)

Anja Olergård sa...

Jag har gått via en nätläkare. Har väntat sen i oktober men nu på fjärde besöket fick jag det. Bra egentligen att de inte bara skriver ut det lättvindigt utan sätter sig in i saken. Men det var som jag sa, mina värden kombinerat med måendet säger att jag behöver Lio så nu när jag kom till nån som var mer insatt (de läser tydligen väldigt lite om ssk under utbildningen, jag har sett avsnittet i en endokrinologilärobok) så var det ett solklart fall. Drömmen är ju om jag inte är såhär dålig av bara me:n utan kan komma upp ett par snäpp i ork.

Monica sa...

Hoppas verkligen att du får hjälp av detta!