Bröllop och skilsmässa

SvD rapporterar om en studie som visserligen är från 2014 men lär ändå vara aktuell, där Ett dyrare bröllop ökar risken för skilsmässa.

"Ekonomiprofessorerna Andrew Francis-Tan och Hugo M Mialon undersökte 3 000 gifta personer och fann en rad faktorer som påverkade skilsmässostatistiken. Enligt studien fanns ett samband mellan hur mycket paren spenderade på både förlovningsringen och vigseln och hur länge äktenskapet höll. Att välja partner efter utseende påverkade också äktenskapet negativt. 

Forskarna fann att ju mer pengar som lades på förlovningsringar desto större var risken för skilsmässa. Särskilt i fallen där ringen kostade mer än 17 500 kronor.

Samma sak gäller priset på själva vigseln. De som spenderade mindre än 10 000 kronor var mer troliga att hålla ihop.

Professorerna fann även att de par som tyckte att den andres utseende var en avgörande faktor för giftermål hade kortare äktenskap.

Men allt som kostar är inte nödvändigtvis sämre för äktenskapet. Forskare fann att de som åkte på smekmånad hade en avsevärt mindre risk för att gå skilda vägar."

Jag känner mig så nöjd, så bekräftad i mina bröllopsval. Ibland blir jag svartsjuk på folk som är smala och rika och har tjusiga bröllop. Men det vi gjorde rätt var att vi fokuserade på kärleken och på löftena och på att ha trevligt tillsammans med gästerna. Vi hade inte ett finare bröllop än vi hade råd med. Att låna pengar för att skryta för sina vänner (och i förlängningen ljuga om sin ekonomiska situation) är kanske ett feltänk som även drabbar annan logik och till slut även äktenskapet. Grattis till alla som har råd med en härlig bröllopsfest, men mest grattis till alla som är rika på kärlek!

Obs! Den halvdåliga översättningen är SvD:s, inte min.

3 kommentarer:

modren sa...

Intressant!
modren, har aldrig slösat

Monica sa...

Billigaste förlovningsringen, gratis vigselring, billigt bröllop och smekmånad som varade ett helt år. Det låter som att våra förutsättningar för evigheten är optimala, haha.

Anja Olergård sa...

Hade/har du en gammal släktring Monnah? Jag funderade lite på att ha min mormors vigselring men till slut ville jag så gärna ha vitguld istället. Jag tänkte faktiskt att ringarna och kärleken är det enda man har kvar efter 10 år, så de ville jag inte kompromissa sönder. Men vi klarade ju gränsen på 17 500:- med råge, inte ens alla tre kostade hälften av det. Smekmånad i ett år låter för bra för att vara sant. Ni måste ha bott i Palo Alto då eller? Jag var på mission när ni gifte er och skrev brev till dig i Palo Alto vet jag, jag stavade det Aalto länge, eftersom jag var på MTC med en finsk tjej som hette Aalto. Jag som är så stolt över att jag aldrig stavar fel, ha! Men hade ni det så bra där det först året att du kallar det smekmånad? Låter underbart! Infinity and beyond for you! <3