Påsk

Jag har läst detta och liknande skriftställen sen jag var barn. Att endure betyder att härda ut, eller hålla ut. Stå ut, kanske.

Först idag inser jag att Gud har bett vissa att stå ut med sina liv. En del blir sjuka, en del föds i krig, i svält, till outhärdlig misshandel. Sjuk är att föredra framför allt det andra. Men ändå, Gud ber en del att stå ut. Inte alla ber han att bli en Moder Theresa, att uträtta storverk, att påverka människor, eller att tjäna sina medmänniskor, vare sig det är många och man gör storverk, eller om man är en mamma som snyter ett barns näsa i hemmets trygga vrå.

Jag har inte förstått varför man ska behöva stå ut. Tänk vad mycket bättre jorden och människorna hade varit om jag fått leva full av energi och jag kunnat hjälpa någon, kanske många. Jag förstår verkligen inte vad jag gör för nytta genom att inte göra nytta och bara endure.

Men så är det, och Gud har gett oss löften. Även oss som inte gör nytta.

Det tror jag på, inte bara nu i påsk utan alltid.

Inga kommentarer: