Bryta mot lagen

När är är det ok att bryta mot lagen? Nånsin?

Jag tycker man får gå över gatan om det inte är några bilar i närheten.

Men det är ungefär det. Jag kan inte direkt komma på några andra lagar som jag verkligen tycker det är ok att bryta mot. Folk kan ju vara frestade till det ena och det andra och det förstår jag. Jag har väl också fått betalt i svarta pengar när jag klippte en person en gång. Men det blir ju för lite pengar för att det ska tas upp, så jag bröt inte mot nån lag.

Jo, Mikael bröt mot lagen när han körde mig till akuten när jag hade gallsten. Han körde för fort och genade mellan filer. Med en vilt skrikande kvinna i bilen ett stenkast från SöS är jag inte ens säker på att vi hade fått böter. Och jag tyckte det var jätteok att han bröt mot lagen då.

En annan gång, också i samband med gallsten, hade jag inte sovit på natten, varit på vc kl 08 och sen körde Mikael fel så han körde på vägen och inte bredvid parkeringen, vi hade glömt att ta på oss bältena för att vi bara skulle mellan vc och apoteket. Men då fick vi böter på sammanlagt 3000:-, har jag för mig, för att vi inte hade bältena på oss. Det tyckte jag var fruktansvärt onödigt. I vanliga fall har jag alltid bälte på mig, nu hade jag gallsten och magont och skulle bara åka 100 m i bilen och glömde bältet. Då borde det ha varit ok att se mellan fingrarna. Då tyckte jag det var ok att bryta mot lagen. Men bara för att det var ett misstag, eller flera på varandra. Och för att vi inte ens åkte snabbare än 40 och bara i lilla centrum.

Tydligen är det mest trafiklagarna jag har åsikter om. Inte så konstigt kanske. Man ska betala skatt, vara ärlig och inte slå eller döda folk. Och man ska verkligen inte köra berusad eller vårdslöst i trafiken. Ja, eftersom man inte ska döda eller skada nån. Tre av mina närmaste vänner och släktingar har svåra whiplashskador. Det kan gå mycket illa i trafiken, så man ska inte bli självgod där heller och sturska upp sig.

Men hittills tror jag bara att det är ok under vissa förutsättningar att bryta mot nån eller ett par trafikregler.

Vad tycker du om lagar? Bryter du mot några som känns ok?

2 kommentarer:

Sara sa...

Det finns ju lagar, men sen finns det ju också regler och så finns det vad som är rätt ut moraliskt perspektiv. Jag tycker nog i princip att de flesta lagar och regler finns där av en anledning. Så i princip vill jag nog följa lagen så långt som möjligt. Och i synnerhet när det gynnar mig, vilket gör att jag kanske lider av en moralisk flexibilitet som inte är fullständigt smickrande.

Men jag vill till exempel också att den där kvinnan som blir av med sin släktkåta bara för att hon är sjösame och inte rennäringssame ska få behålla den men det får hon inte enligt lagen, för att lagen har fel. (Don't get me started on samernas rättigheter, men även allt annat maktmissbruk, som åldersbestämningarna eller sjukförsäkringen -efter de här åren med Försäkringskassan är jag inte jätteförtjust i myndigheter.)
Och jag vill att vi ska ha rättssäkerhet här i landet, så om vi har blivit utsatta för något så ska vi ha möjlighet att få rätt. Men jag tycker inte att vi ska lagstifta om precis allting för den skull. Jag tror snarare att vi måste begränsa myndigheters makt för att få dem att följa folkets vilja och inte ta sig rättigheter på individers bekostnad.
Viljan att tjäna folket verkar vara minimal just nu. Hos den ena och den andra. Och då sjunker viljan att följa lagen.

Anja Olergård sa...

Klokt sagt. Och om man drabbats av något rättsosäkert blir man mer benägen att ställa sig utanför lagen, så sån myndigheten redan gjort med en, och leka quid pro quo. Om staten inte skyddar en när den ska, så bryr man sig inte så mycket om staten.