Pelikan

Igår var Mikael och jag inne i stan och åt på restaurang. Han hade bokat oss på Pelikan, ett jugendinspirerat ställe med anor från 1664! De kallar sig husmanskostens himmel, och vi förstår varför!

Vi delade på en Toast Skagen till förrätt. Den bästa jag ätit. Brödet var fortfarande varmt när vi fick in det. Och räkorna suveräna. Is till drycken kom i en separat skål, vattnet i vacker glasflaska. Servicen var enastående. Snabb, uppmärksam, de hade full koll. (Här vår servitris från igår, hon finns med på bild på hemsidan.)

Sen åt vi köttbullar med rårörda lingon. Hjälp!!! De är kända för sina köttbullar, gör visst 50 kg åt gången. Inga Mamma Scans inte. Potatismos till, köttbullarna var stora som ägg (hemsidan kallar dem "golfbollar"), smakade ljuvligt, lingonen var himmelska (de låter dem visst dra i socker, det förklarar saken!) och var verkligen en brygga mellan potatisen och köttbullarna. Möjligtvis var potatismoset något för löst. Det smakar lätt korvkiosk om det om det är för rinnigt. Men det är allt vi hade att klaga på. Det var helt fantastiskt!


Lokalen var annorlunda, högt i tak, speciella målningar, gammalt klinker eller stengolv. Lite bullrigt av allas ljud, men jag klarade mig.




Jag har massa mer att skriva om gårdagen, men det här stället förtjänade ett eget inlägg. Jag kommer snart tillbaka!

1 kommentar:

Sara sa...

Wow vilken servitris, det är som om Julia Caesar hade teleporterat fram sig i tiden!