Hormoner, ja

Fick till slut fråga läkaren via Mina vårdkontakter om jag skulle äta bägge recepten eller bara det ena. De förklarade inte ens frågan för henne utan bad henne bara ringa. Men Mikael visste vad det gällde. Det andra receptet var inte mitt utan en annan patients!!!!!!!! Så här har jag suttit och letat i anteckningar, förhört Mikael, försökt tänka ut om antalet uttag ger nån ledning, läst på om p-piller och menopaus och f*n och hans moster i flera dagar, för att förstå om jag ska ta det ena eller bägge, eller först det ena och sen det andra, och så är det en annan patients recept. Ojdå...

Ja, men då blir det väl intressant att gå från östrogen och gestagen till bara gestagen. Man kan få svettningar, sömnproblem, depression. Det låter ju precis som nåt jag verkligen behöver i mitt liv just nu. Men jag vet att man inte ska ge östrogen i den formen det finns i p-piller till en 47-årig sängliggande, överviktig patient. Då är risken för blodpropp för stor.

Men om jag börjar få klimakteriebesvär som kommer fram när östrogenet tas bort så kan man få östrogen på annat sätt. Men jag är inte glad åt att ändra nåt som funkar och börja med nåt som kan ge problem. Ekvationen innehåller ju dock också en blodpropp och den räknar jag sällan med. Bara jag inte får mer migrän eller känner av min mens, mens däckar mig fullkomligt. Och migrän behöver jag ju inte säga nåt om. Eller sömnproblem eller depression. Jag ältar.

Inga kommentarer: