40 före 40, lite sent!

Eftersom jag fyller 48 i sommar så är det för sent att göra sakerna på listan nedan. Men jag låtsas att det var innan man fyller femti och dessutom att jag är frisk, för annars går ju ingenting. Jag markerar det jag klarat av med fetsil. Kursiv stil betyder att jag inte är intresserad och inte tänker göra det. Det har man rätt till när man nästan är 50.

40 saker att göra innan du fyller 40 år

Kunna ett tredje språk (och ett fjärde, och femte, och sjätte osv) Fast jag är bara flytande och universitetsutbildad i tre. Var flytande... Skulle gärna läsa italienska på universitetet, grundkurs, för mer tror jag inte att jag klarar.
Hoppa fallskärm
Kunna ett recept utantill
Kunna välja ett passande vin till en måltid
Köra genom Sverige från norr till söder
Åka på en tredagars semester på egen hand
Simma över en sjö
Resa till ett främmande land och lär känna ortsbefolkningen
Älska någon inifrån och ut
Kyssas tills luften tar slut
Göra en snöängel
Se en teater- eller operaföreställning
Plantera något och se det växa (jag dödar allt!)
Doppa tårna i havet (vore coolt att doppa k fler hav)
Skratta så du kiknar (senast igår, åt Mikael)
Förlåta en oförrätt (fast om jag inte skärper mig så börjar jag ta tillbaka förlåtelsen. En gång räcker inte, jag måste förlåta många gånger, annars bleknar det)
Sluta döma andra och dig själv. (Inte ett snabbt projekt men ett lovvärt!)
Gå på bio ensam. (Kan jag väl. Men varför? Att prata om filmen är ju en viktig del av upplevelsen.)
Köra en snabb sportbil. (Haha, okej då, jag ska ta körkort när jag blir frisk.)
Ta dykcertifikat (Kanske. Vill i alla fall att Mikael lär mig snorkla och dyka.)
Dansa en hel natt (Låter omöjligt. Orkar friska 50-åringar det?)
Läsa en bokklassiker (Men det var sannerligen inte varken den första eller den sista)
Baka bröd och känna degen när du knådar den (Älskar! Gör det jättegärna igen.)
Lista dina rädslor och tackla dem (Har gjort det med en del ME-saker, men inte med t ex getingar)
Prata med en främling (Men är inte jättehågad att pröva igen. Tycker sånt är jobbigt)
Skriv ett brev till ditt tonårs-jag
Skriv en hälsning till dig själv som 60-åring (För deppigt. MÅSTE vara frisk då, annars tål jag inte tänka på det)
Se midnattssolen (Hellre då ser jag ett norrsken)
Se fjällen i höstskrud
Dricka en drink i en hotellbar
Äta skaldjur på västkusten
Cykla på Ven (Kanske lika gärna på Bornholm, men skulle gärna ha en cykelsemester)
Åka båt i skärgården
Dansa i regnet
Kramas i två minuter
Lär dig göra upp eld
Spring 5 km eller ett halvmaraton
Klättra i berg
Gå en kurs bara för att det är roligt
Göra något oväntat

Inga kommentarer: