Låtsas?

En gång för ett aaaantal år sen skulle jag flyga hem från Frankfurt (antar jag) och jag hade ingen lust att börja prata allvar med killen bredvid mig (och berätta om sjukdomar och varför jag inte kunde jobba osv), så jag bestämde mig helt sonika för att hitta på ett nytt jag om vi började prata. Jag gjorde det, helt utan att tänka efter, och när jag svarade att jag var författare sken han upp och sa: Det är min flickvän också! Vad skriver du för slags böcker? Jag tror jag stammade, för så snabbt kan jag inte komma på lögner -- det behövs mer av Rob i mig :) -- men här är en fortsättning på den där lögnen i de marinblåa fusklädersätena nånstans mellan Frankfurt Hahn och Säve. Varsågoda, gott folk, en intervju med Anja Olergård, framgångsrik författare:

Dream vacation destination?
Vartsomhelst, som inte är bastuvarmt.

Current favorite song?
Kalles klätterträd. Kom ihåg den nyss och har lyssnat på den på YouTube fem gånger och den ringer i huvudet hela tiden. Bättre det än "Ovan där" som elake Mikael har satt i huvudet på mig.

Favorite Hitchcock movie?
Minns inte nån typ. Har sett Fåglarna och det är kanske en Hitchcock. Men den var för läbbig för min smak.

Least favorite thing to do?
Hushållsnära tjänster?

First job?
Reklamutdelare. Första riktiga jobbet: i köket på sjukhem.

Favorite sandwich?
Nybakat bröd, typ vit fralla eller havregrynstekaka

Older/younger/middle/only child?
Oldest.

Godiva or M&M’s?
Marabou. Eller nåt belgiskt eller schweiziskt. Eller varför inte lakrits?!

Early bird or night owl?
HA. Nattuggla. Men jag har blivit bättre. Är nästan aldrig uppe efter midnatt längre.

Do you have a nickname?
Honla m fl.

Now that we’ve gotten to know you a little better, tell us about your book. What event or idea inspired the book?
En film jag såg, och sen började massa folk från min barndom i Kungsbacka göra saker som vävde ihop sig till en bok. Fast jag har ju inte skrivit mer än början och ett kapitel i mitten...

What essential items/things/atmosphere do you have to have around you to write?
Tystnad. Får inte vara slutkörd i varken kroppen eller huvudet för då kommer det inget.

What kind of research did you have to do?
Vet inte. Har inte kommit så långt än. Men det lär nog bli många småsaker inom många olika områden.

What’s your writing style? Outline or no outline?
Outline. Fast jag har alltid trott att jag ska ha en lös outline för att inte stävja kreativiteten, men en detaljerad outline frigör snarare kreativitet eftersom man bara behöver koncentrera sig på den aktuella biten och inte ha allt i huvudet på en gång.

What do you wish you’d known about either the craft of writing or the business of publishing when you first started writing?
Jag vet redan hur närt på omöjligt det är att bli publucerad, och att det krävs typ ett halvdussin omskrivningar för att det ska bli läsvärdigt. Eller ett dussin.

What’s up next for you? What are you working on now?
Uppföljaren. [Där ljög jag då, jag har ju som sagt inte ens sklrivit 1/10 av den första boken...]

Inga kommentarer: