Diskutera i familjen?


Hittade några "familjefrågor". De skulle vara roliga att diskutera runt middagsbordet med syskonbarn och barnbarn.

Om du kunde vara med i valfri film, vilken film skulle det vara?
Finns det nån lättare fråga? Jag skulle vara Elizabeth Bennet I BBC:s variant av Stolthet och fördom!

Vad får dig att känna dig älskad?
Supersvår fråga. Jag vet bättre hur jag själv uttrycker kärlek (ord och tjänster) än hur jag känner mig älskad. Jag måste ju veta hur jag känner mig älskad så jag kan ta ansvar för att be om kärlek om jag känner mig nere. Men det här är komplicerat. Jag tror att känna mig inkluderad, att någon gör något för mig, tillbringar tid med mig, ger mig komplimanger.

Om du bara kunde ta med dig tre saker till en öde ö, vilka saker skulle du då ta med dig?
Ja, beroende på hur strikt man menar så vattenreningstabletter, tändstickor, kniv. Eller Kristina från Duvemåla, Pride and Prejudice (boken hellre än filmen) och Mikael.

Vart skulle du flyga om du hade vingar?
Till min bror och hans familj. Min bror fyller år idag och de har tillbringat helgen i bergen (som jag sett massa foton på) och jag saknar ungarna så mycket.

Om du fick en önskan uppfylld, vad skulle du önska då?
Få obegränsat antal önskningar uppfyllda? Men annars 100 miljoner, så kan man lösa alla andra problem. Eller att bli frisk. Men det är inte säkert att det ökar min lycka med 100%, kanske skulle man bara upptäcka andra problem då.

Vilken är din favoritårstid? 
Jag fuskar och svarar att min favoritårstid är den som precis är på väg. Älskar känslan när man väntar på den första baddagen, första höstlöven, första snön, det första gröna.

Vilken är din favorithögtid?
Jul. Utan tvekan. Julmusik, julmat, julpynt, familjen, julevangeliet, ljus i fönster och hjärta.

Vilken är din favoritsång just nu och varför?
Det är söndag och jag har tittat på kyrka. Så just nu säger jag Come thou fount of every blessing och Sissels Slow Down.

Vad var det första du tänkte på när du vaknade imorse? 
Jag tittade som alltid på klockan, det är alltid det första jag gör. Idag var hon fem och jag blev överlycklig för att det innebar att jag sovit i tolv timmar. Och det är så hoppingivande för det är andra natten med den nya sömnmedicinen.

Beskriv dig själv med tre ord.
Smart, rolig, känslig.

Vilken syssla i hemmet tycker du bäst om? Sämst om?
Bäst tycker jag om att tvätta. Jag minns hur jag började hjälpa till med tvätten hemma när jag var ungefär sexton. Med tvätt till sex personer blev det en del, och fördelen då är att det blir så vackert på golvet när man sorterar smutstvätten efter färg i olika högar. Älskar färger. Och så är jag ju lite av ett organisationsfreak och tyckte om att vika rena saker. 
Min värsta syssla i hemmet måste vara att städa. Dammsuga, torka saker. Tycker om att ha ordning men inte att städa.

Vad är du mest stolt över?
Att jag inte har gått mer sönder än så här.

Vad är det snällaste någon nånsin har sagt till dig?
Nämnde en av mina favoritkomplimanger idag. Det var min kusins femårige son Josef som sa, när jag bodde hos dem på en jobbresa och skulle på dejt på kvällen, Vad vacker hon är. Av barn och dårar... 

Beskriv någon annan med tre ord.
Orange, självsäker, rik. Det vet ni vem det är, va. Ni kan nog denna också: snäll, smart, älskad. 

Om du var ett djur istället för en människa, vad skulle du vara då?
Jag har alltid svarat delfin, för att de är intelligenta, har kul i vattnet och hjälper människor. Allt jag önskar.

Vilken färg tycker du minst om?
Senapsgul. Lite synd den här säsongen. 

Om du bara fick äta en sak resten av ditt liv, vad skulle du äta då?
Pasta ligger nära till hands, men jag svarar nog bröd. 

Vilken är din favorittradition i familjen?
Det kan jag inte svara på. Jag vet inte om jag är så fäst vid traditioner. Saker måste inte vara exakt samma för att vara värdefulla. Men det är klart, som julmusikknarkare tycker jag ju att det finns många traditioner jag uppskattar på julen, även om jag är traditionslös nog att vilja klä plastgranen i november.

Vilken superkraft skulle du helst av allt vilja ha?
Mitokondriesuperfunktion!

Vad gör dig glad när du är ledsen?
Mikael. Perspektiv. Efterrätt.






1 kommentar:

modren sa...

Rätt roliga frågor! Jag vet i alla fall vad jag skulle äta resten av livet utan att tröttna: potatis.
Och till den öde ön skulle jag ta med mig de heliga skrifterna och mannen i mitt liv. Vi kunde nog ha det ganska mysigt. Vi skulle ju odla potatis i långa rader.
modren