Forskning och dagsfason

En som heter Simon McGrath har redovisat fyra olika studier som jag inte förstår, men jag tror att man kan sammanfatta det med att det är nåt vajsjng i ME-sjukas blod. Fluge och Mellas studie har jag läst om tidigare, de är ju norska och var de som kom på det om Rituximab som sen tyvärr inte visade sig stämma helt. Men de fortsätter oförtrutet. Deras studieresultat förmår jag också förstå, dvs att celler som läggs i ME-plasma blir sjuka, och ME-celler som läggs i frisk plasma blir friska. Det har ju Ron David också fått fram, fast jag vet inte vad nanoneedle är, men jag tror att han och hans team har uppfunnit det. Han har nobelpristagare med sig och har en supersupersjuk son, så man måste säga att han är typ ME:forskningens Elvis eller drottning Elizabeth.

Jag känner mig trots detta rätt ledsen idag. I tre nätter i rad har jag sovit sämre än natten innan och idag vaknade jag kl 12. Då hade jag bara sovit 7 1/2 timme. Somnar mycket senare och vaknar mycket tidigare. Det blir sån skillnad på energin! Igår fick jag ta tre pauser när jag klädde på mig sittande. Idag ville jag ta kometen och plocka vitsippor men finns inte en chans att jag klarar det. Och migränet som har varit osedvanligt snällt i tre dagar men ändock migrän, har blivit värre idag, av sömnbristen. Och när man sover dåligt så blir man dummare i huvudet men märker det inte själv, och nu har jag återigen gett mig in i diskussion om görviktiga ME-grejer och först fått skäll ett par gånger men blivit försvarad och sen gått över gränsen när jag borde ha förstått att jag var lite bakom. Jag hade flera upplevelser igår som borde varnat mig för att jag inte var så smart som jag tror, typ att spruta vatten på sig, tappa saker, inte förstå vad Mikael säger. Det som känns särskilt dåligt är att jag är så passionerad angående saker som har med ME att göra, vill så gärna hjälpa och göra nåt positivt och proaktivt, för mig och de sjuka jag kommit att älska. Men om jag inte märker när jag istället för klok och kunnig blir upprepande, ologisk och/eller tyken, så gör det mig så osäker och all min självkänsla försvinner. Eller självförtroende. Eller bägge, hur som helst så försvinner nåt jag redan har mist det mesta av. Och då är det inte kul att få mer migrän, mindre sömn, mindre ork, mindre självkänsla. Jag tänker i alla fall äta kolhydrater till middag idag.

Men här kommer forskningen.

"Something in the blood": remarkably, four independent groups have now found that a factor in the blood can affect cell metabolism/mitochondria in ME/CFS - and transfer the effect to healthy cells. But note that the findings are far from being definitive. I have tried to summarise what we know about the four different studies:

Fluge & Mella, 2016

Cultured muscle cells incubated with serum from patients show increased mitochondrial oxidative metabolism and respiration, versus serum from healthy controls . (Serum is the fluid left over after blood has clotted.)

This is the only published study to date and the only approach with a detailed methodology. Uses the Seahorse analyser to measure oxidative phosphorylation and lactose production (glycolysis).

Used 12 patients, many severely affected; 12 controls.

UNPUBLISHED SO FAR:

Ron Davis (Stanford)

PLASMA swap with Nanoneedle using the salt stress test/energy load. (Plasma is the liquid left over when the red and white blood cells, and the platelets have been removed from the blood.)

Plasma from ME/CFS patients makes healthy cells behave like ME/CFS ones. And plasma from healthy controls makes ME/CFS cells behave like healthy ones.

Presumably the cells are PBMCs (white blood cells, separated from plasma).

Unknown sample size. We should get more detail when the paper comes out in PNAS.

Karl Morton, Oxford

Plasma from healthy controls makes no difference to the internal oxygen level of cultured cells, whereas plasma from ME/CFS patients lowers the intracellular oxygen level.

Unknown sample size.

Bhupesh Prusty, Wuerzburg university (findings presented at the NIH conference in the US last week)

Serum from ME/CFS patients causes mitochondrial groupings from cultured cells to fragment, whereas plasma from healthy controls does not.

Normally, mitochondria - the cell's factories converting food and oxygen into usable energy - constantly fuse together and separate, but the fact that they are often fused together is important for our ability to fight viruses. Some viruses, including HHV-6, cause mitochondria to fragment, reducing their ability to fight viruses.

Sample size : 3 controls, 5 patients.

In a separate experiment, Prusty showed that the effects were reversible (washed away patient serum after three days and mitochondria gradually resumed normal shapes).

—————
Fluge’s and Morten’s are directly linked to cell metabolism. Davis's is indirectly: the salt added to the Nanoneedle test forces the cell to use energy pumping sodium out of the cell. The Prusty one is mitochondrial, but the changes in morphology are apparently linked to cell defence rather than to energy production.

Finally, Ron Davis has said that they believe the factor in the blood responsible for all this is exosomes, tiny membrane-bound packets of biomolecules released by cells. Exosomes are a type of extracellular vesicle, and these vesicles are being studied by Maureen Hanson as part of her collaborative's work.

2 kommentarer:

modren sa...

Det mesta av forskningen orkar jag inte försöka förstå, men jag är djupt tacksam till dessa smarta och uthålliga personer som kommer på det ena efter det andra.
Vi vågar nog tro på ME-gåtans lösning?!
modren, naiv som vanligt? Nej då, realist!

Anja Olergård sa...

Det här var ändå en kort förklaring! Men det är inte språkproblem för jag förstår inte det mesta på svenska heller. Men jag är också tacksam till de forskare som ägnar sig åt detta! Jag tror det kommer en bot, men kanske inte lika fort som jag trodde förut. Trodde verkligen på Rituximab. Nu vet man inte vad man ska tro på och när. Men mina chanser minskar med tiden. Ju längre man varit sjuk osv. För Rituximabstudien fick man bara ha varit sjuk i 15 år, nu är jag på mitt 25:e. Men jag är nöjd med nåt som bara gör det bättre. Jag skulle gladeligen acceptera ett liv med 50% av friska människors energi. Det vore ju som en dröm!