Dagens, veckans, nej årets chock!

Det presenterades nåt sockerrelaterat idag i riksdagen om att minska sockerkonsumtionen i Sverige som nu ligger på 40 kilo per person och år! Det är såna ofantliga mängder att jag blir fullkomligt livrädd! Jag tar bara nån tesked socker i teet nån gång i veckan, så allt det sockret får jag i mig i tacokrydda, dricka, falukorv eller vad det nu är för mat som har så mycket socker. Oboy såklart. Mikaels cornflakes hade ju mer kolhydrater än chips. Men ändå, tillsatt socker trodde jag aldrig skulle vara så mycket att det blir 20 2-kilospaket socker per person. Hemma hos oss räcker ett sockerpaket bra mycket mer än ett år, jag orkar ju nästan aldrig baka och det är väl annars typ kladdkaka som använder mest socker. En nypa socker om tomatsåsen är för sur är ju inte några mängder. Men hjälp. 20 paket socker per person. Räknar de in barn också då eller? Tänk om man har några stycken och ställer upp 60 paket socker på matbordet och säger Ät! Jag blir förskräckt!

Läste detta på Kostdoktorn idag om ni undrar.

1 kommentar:

Nilla sa...

Oj, det var mycket socker. Jag fattar inte hur man får i sig sådana mängder ��