Fel med monsekvens

En av de svåraste sakerna att hantera med med ME är att även små misstag, feltänk eller dåliga val får så stora konsekvenser.

Jag vaknade, nästan som vanligt!! av astmahosta idag vid 9 och hade inte sovit färdigt. Så vis av erfarenhet gick jag och tog några små doser sömnpiller och skulle bara kolla lite på plattan. Första timmen vet jag inte vad jag gjorde men sen borde jag ha slutat. Men nej, jag gjorde ett dåligt, oeftertänksamt val och fortsatte surfa, på eBay efter Law and Order, på alla möjliga ställen om olika huvudvärk för att försöka hitta vad det jag har kan vara, eller snarare vad det inte är, för det klarar jag att avfärda men ställa diagnos klarar jag inte. Så fastnade jag ganska länge på diverse sidospår om meningit för att det var intressant. Sen hade jag varit vaken så länge att jag blev hungrig och gick upp och stoppade en dubbelmacka i smörgåsgrillen och såg på lite teve med öronpropparna i. Sen tvingade jag mig i säng. När jag till slut hade lagt mig till rätta hade det gått fyra hela timmar sen jag vaknade. Halveringstiden för stilnoct är fyra timmar, så dels har jag kapat halva medicinens effekt, dels har jag livat upp mig med dagsaktiviteter istället för att göra tråkiga nu-ska-jag-somna-grejer. Och när jag försökte somna men inte kunde blev jag såklart först arg på mig själv, sen förtvivlad över att jag redan har huvudvärk och ska jag klara den här dagen på fyra timmars sömn? Och hur DUM är jag som inte lär mig av mina misstag?!

Men det är det jag menar med att små felsteg för så stora konsekvenser för hälsan. Och mitt självförakt blir lite för stort när min självdisciplin har varit för litet.

Jag har faktiskt köpt en reabok om självMEDkänsla. Misstänker att jag måste bli bättre på att förlåta mig själv om jag ska ta mig ur den här svackan, haha, svackan på 24 år.

Så nu har jag tagit av mig ögonmasken så tårarna på den får torka, och så tar jag nya tag. Somnar jag så somnar jag, om inte så får jag betala priset för det. Men då kan jag i alla fall ligga och inreda en drömlägenhet. Jag behöver inte vara arg på mig själv. Alla gör fel. Nu säger jag Gjort är gjort, hur minimerar vi skadorna? Jo, genom att andas lugnt och långsamt och ligga och blunda. Blundvila är också bra. Inte lika bra som sömn. Men vi tar det som det kommer. Kanske lär mig nåt till nästa gång. Att man ångrar sig när man obstruerar och vägrar acceptera sina begränsningar. Jag gjorde aldrig uppror i tonåren, men jag gör ofta uppror nu mot ME. Det är varken smart i tonåren eller nu. Att göra vad man själv vill, minsann, fast nåt annat vore bättre, ökar visserligen min känsla av valfrihet, men mitt liv blir ju sämre om jag med den valfriheten väljer dåliga alternativ. Så var lite mer ödmjuk. Gör inte uppror. Foga dig. Det som till och med Kristina från Duvemåla hade så svårt för.

Inga kommentarer: