Mitt förslag till Akademien

Katarina Frostenson vill ha betalt av akademien för att hon eventuellt ska gå ur (SvD rapporterar). Hon är 65 år och tjänar drygt 700 000:- om året. Hon behöver kunna fortsätta sitt arbete som lyriker, hävdar hennes advokat, och om hon går ur akademin så mister hon också förmåner som hon vill ha ersättning för. Att hon vill ha pengar för att hon inte får bo i subventionerade lägenheter i framtiden förstår jag. Men logiken i att akademin ska betala henne så att hon kan arbeta haltar något. Om hon arbetar behöver hon ju inte få betalt av akademin, det är ju vad arbeta betyder. Känner advokaten eller akademiledamoten inte till det?

Varför kan inte akademin istället kräva henne på pengar? Hon borde betala för utredningen som visat att hon är skyldig till läckor. Den som är skyldig till nåt borde betala för utredningen som visar det. Det hör ju till kostnaderna som man har bidragit till och borde ta ansvar för. Ett tips är också att hon kanske kunde bli skadeståndsskyldig till Ladbrokes för deras förlorade inkomst. Och nu när hon är pensionärsgammal kan hon gott klara sig på de 240 000:- som hon får sen 1991 som garanterad författarpenning. Plus vad hennes planerade lyrik-, dramatik- och översättningsarbete kommer att kunna ge henne. Om hon inte arbetar i akademin kommer hon ju att ha all tid för sig själv.

Om det även visar sig att hon är skyldig till ekonomiska oegentligheter i samband med Forum, borde hon ju kunna krävas på ännu mer pengar som hon tillskansat sig på oetisk och olaglig väg. Att sponsra sig själv med andras pengar är visserligen vad som pågår i många företag och föreningar, men blir inte mer rätt för det. Alla ska passa sig.

Jag tycker att folk som sparkas inte ska köpas ut. Över huvud taget. Har man gjort fel ska man straffas, inte belönas. Ifall de mister lukrativa livsstilar på grund av att de har handlat fel skulle de ha tänkt på det innan de bröt mot lagen. Eller stadgarna. Eller whatever. Givetvis borde hon snarare betala akademin för att de måste dra igång många kostsamma utredningar, både om forum, om läckor, och även processen att skaffa nya medlemmar till akademien. Och den goodwill som varumärket Nobel förlorat i höst borde hon väl också ersätta. Om det sålunda blir nåt kvar i hyresbidrag efter att hon betalat för sig kan hon få det i handen eller insatt på Ica-kortet, vilket spelar inte mig nån roll.

Jag är kvinna och jag är visserligen sjuk men i hjärtat en "kulturpersonlighet", sagt med ironi och självdistans, men ni fattar. Men man ska inte ta nåns parti för att personen har ett visst kön. Att kasta ut brandfacklor som säger att en man minsann inte hade blivit lika hårt straffad som en kvinna, drar uppmärksamheten från saken. Har man gjort ett dåligt jobb, eller ett bra jobb på det hela taget förutom vissa olagligheter, så borde man inte få betalt för att sluta. Man, kvinna, våldtäktsperson.

Det är för mycket jamsande. Vet ni att det finns hederliga människor som har råkat bli sjuka men som får 0:- från sin egen sjukförsäkring? Så länge vi tydligen har så ont om pengar i det här landet att sjuka får leva på luft i åratal, så ska baske mig ingen akademi betala nån som får sparken.

Och om andra också har läckt så behandlar man dem likadant. Jag är inte särskilt bekymrad över hur de ska klara sig. Fråga normala människor.

Slutligen, om nån tycker jag är bitter eller ogin, och förkroppsligar den svenska avundsjukan, så kan jag meddela att det är fel plattityd. Det jag vurmar över är Rätt ska vara rätt.

2 kommentarer:

modren sa...

Undrade just hur Frostensson stod ut med att vara gift med "kulturprofilen". Nu förstår jag. Hon är lika fräck hon, fast kanske på ett annat sätt.
modren, gillar snälla människor

Anja Olergård sa...

Precis vad jag tänkte.