Grammatiskt nyskapande

Att bostadsannonser har sitt eget språk,"ljust och fräscht", är ju känt. Men nu börjar de med helt egen grammatik också och inkluderar felböjning och syftningsfel samt missuppfattning av ords betydelse. Vill ni slå upp felen med mig?


Nyrenoverade står i plural och följs av huvudordet bostadsrättsradhus, som visserligen har nollplural, men annonsen säljer rimligtvis bara ett hus, och då borde det stå Nyrenoverat.

Syftningsfel. Radhus kan inte genomsyra några ytor. Radhuset kan genomsyras av ljusa och härliga ytor. Eller om man vill ha aktiv form får man byta på orden och säga att ljusa och härliga ytor genomsyrar radhuset. Fast om jag ska vara helt ärlig så tror jag inte att genomsyra används så bokstavligt. Jag tycker det låter fel, fast jag kan inte sätta fingret på det. 

Kvalitativa materialval. Här betyder ordet inte "som har en hög kvalitet" utan "som handlar om kvalitet". Dvs lika gärna dålig kvalitet. Om ni inte tror mig så läs här.
 https://www.sprakinstitutet.fi/sv/publikationer/sprakspalter/reuters_rutor_1986_2013/2005/vad_betyder_kvalitativ

Det är inte lätt att man måste rätta allt man ser i media och på sociala medier och i allt som kommer i tryckt form. Det blir ju lite jobbigt till slut. Säljaren får IG på grammatiken, men hon tjänar säkerligen mer än jag, så vem skrattar sist?

2 kommentarer:

Sara sa...

Du kanske ska höra av dig till mäklarfirman och erbjuda dina tjänster som textkonsult. Kan bli ett lönande extraknäck!

Anja Olergård sa...

Jag kan starta ett textgranskningsföretag som heter Besserwisser. Nej, det måste såklart stavas Bezzerwizzer. Det låter förtroendeingivande!