Spännande ME-forskning

Jag läste förut idag, men har tyvärr glömt alla detaljer utom dessa: Någon har testat att stoppa några celler från en ME-sjuk (jag är medveten om att "celler" är väldigt generellt men jag minns som sagt inte mer) i plasma från en frisk, och då uppför sig cellerna normalt. Sen har man också testat att lägga celler från en frisk i en ME-sjuks blodplasma, och då börjar cellerna uppföra sig skumt. Det tyder alltså på att något är fel i vårt blod. Detta var förmodligen en del i rapporten från en stor ME-konferens som nyss varit i Florida.

Någon hade också sagt något om att de börjar hitta mekanismer som tyder på autoimmuna antikroppar mot mitokondrier. Typ. Sämre resumé har jag aldrig gett. Nu ska jag sluta be om ursäkt. Det är fantastiskt med spännande forskning.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Hur var dina S-proteiner ex S-lgG ?
Dom kollar vidare mina prov.

modren sa...

Ni är kunniga som läkare. Minst.
Men visst är det spännande med all forskning.
Det finns hopp, avgjort.
modren

Anja Olergård sa...

Normala tror jag. Minns inte så specifikt. Det allra mesta brukar ju vara normalt, vilket i sig är en bekräftelse på att det är me man har. Ju fler perfekta prover, desto större risk att det är me mao.

Unknown sa...

Tack för svaret.