Så rik!!!

Jag är inte intresserad av pengar för sakens skull, och är inte heller särskilt intresserad av att använda dem för att imponera på andra. Men de är precis som hälsa, har man dem kan man göra en del som är roligt.

Och därför blev jag alldeles upprymd idag, när jag tittade på de fem senast sålda lägenheterna i vårt område. Lägenheten ovanpå oss, alltså en identisk med vår, hade gått i somras för 1,66 miljoner. Det är så mycket pengar! Jag trodde att tvåorna hade stannat på 1,2 miljoner. Det är hur som helst så mycket mer pengar än vi har i lån!

Jag vet att det inte är fint att prata om pengar, och faktum är att jag tar tillbaka summan jag skrev förut, för jag vill inte att min lånesumma ska stå på Internet för all framtid.

Jag kollade på hur det skulle vara om vi flyttade till hyresrätt. De har ju byggt en hel del precis nedanför vårt område så jag har sett erbjudandena. Men det skulle kosta flera tusen mer i månaden än vad vi betalar nu. Ändå är vår lägenhet tio år gammal, men det är bara vi som har bott i den. Det är stor skillnad på att bo i en sextiotalslägenhet med gamla stammar, avlångt badrum med badkar, gamla fönster, gamla lister, få eluttag, ja ni vet.

Jag är både så glad över hur vi bor, samtidigt som jag är så glad att vår investering lönar sig. Vi kan ju inte göra nåt med pengarna som sitter i lägenheten, och om vi köper nåt annat blir ju det motsvarande dyrare också, men ändå. Jag känner mig väldigt rik.

Fast det var bara förra veckan jag såg två hus för fem resp åtta miljoner bredvid varandra i tidningen, och de hade varken sjöutsikt eller pool.

6 kommentarer:

lisa sa...

Va härligt att känna så istället för att vara belånad upp till öronen som en del är :)

modren sa...

Våra lägenheter har också stigit med drygt en miljon sen vi flyttade hit för nästan åtta år sen. Men pengarna är ju en chimär, om man inte säljer och flyttar till hyresrätt. Och då kan man möjligen få en nybyggd, möjligen, i ex Jordbro, med en månadskostnad som snart äter upp vinsten.
Bättre bo kvar där man verkligen trivs och låta ungarna bli rika när vi dör :-)
modren

Anja Olergård sa...

Hur mycket pengar vi än får när ni dör kommer vi att bli fattigare av ert frånfälle. Ni måste stanna!

Monica sa...

Vi flyttar in i ett hyreshus byggt 1916 och renoverat 2016. Jag hoppas att det är värt allt slit för bror min som gör allt jobbet! Senast bodde vi i ett 300 m2 stort hus i toppenläge, något som naturligtvis kostade plenty, men just då var det ett väldigt bra val. Vi får se hur det blir nu!

modren sa...

Du är en snäll flicka, Anja.
modren

Anonym sa...

Men hon har ju helt rätt.
/Lillan