Inte lyckat

Mikael köpte bokstavligen en grillad korv och en kokt, inget bröd, inget mos, inte ens senap och ketchup på.

Jag hade tänkt ta nåt som inte var lchf för jag var så trött och kraftlös idag att jag inte hade klätt på mig förrän vid åtta, eller 20.00 som vi kallar det. Så jag tänkte ge mig nån liten energi. Men på väg ut säger han att dricka ingår och då går jag och tar en Fanta exotisk. Det är en sak att man äter kolhydrater med berått mod i maten, men en dricka med 20 sockerbitar i? Bara dålig hjärna. Men Mikael skulle låta som en kvinnomisshandlare om han sa Den där vill du nog inte ha. För mig hade han gärna fått säga det. Ingår, då tar jag en, väljer min favorit utan att tänka på att jag kunde tagit en cola att spara till en riktigt migränig dag.

Jag är fortfarande flera snäpp ner på orkskalan, men jag antar att jag får lida tills jag är i ketos. Och det sköt jag precis upp med en hel fet FANTA.

Om nån har blivit dålig i början av lchf, hur gör man på bästa sätt? Inse situationen, och bara planera att ligga ner, för det är vad man orkar? Eller ska man smyga bort kolhydraterna försiktigt så övergången blir smidigare?

Eller blir övergången inte smidigare, utan skjuter jag för varje kolhydrat upp det efterlängtade välmående när sockerdrogen släppt sitt grepp?

Jag får gotta mig med några bilder på smala flickor och tänka att det är jag i jul. Hoppas, hoppas, jag får det att funka den här gången också.

Har förresten halverat mianserin, sömnmedel som jag går upp i vikt av. Jag vet inte hur fort de lämnar kroppen, men än har jag inte märkt nån skillnad på sömnen. Känns ju jättebra att kunna minimera en av anledningarna till min viktuppgång!

2 kommentarer:

modren sa...

Så nu är det LCHF på allvar? (Förutom en löjlig dricka...) Då får jag se till och leta bland alla mina frestande LCHF-recept och bjuda er på nåt gott. Den här veckan har jag varit så dålig att jag inte orkat laga mat varken till er eller oss själva. Den kroppen... Vi är på kollisionskurs, inget samarbete alls. Bara sängen hjälper.
modren

AL sa...

Lycka till! Det är en svår omställning i början, men det är trots allt mycket gott som går att äta när man äter LCHF, till och med desserter! Har tyvärr inga råd om LCHF när man är ME-sjuk, kan tänka mig att det är a whole different ball game då. Men mitt bästa LCHF råd är att alltid ha rester i kylen. Och avocado, kokta skalade ägg och tomater. När man blir hungrig måste det ibland finnas saker att äta som inte kräver tillagning. Och hitta en god törstsläckare, smaksatt vatten eller kallt kanelte med smaksättningar. Eftersom man måste hålla en jämn blodsockernivå är det kanske smart att ha en bricka med dagens mellanmål bredvid sängen så kan du förse dig utan att behöva till köket? Fast allt det där är ni väl redan experter på.