Goda nyheter och panna cotta

När jag vaknade idag försökte jag se på aftonbladet hur det gått med nioåringen. Fick googla och hittade till slut att hon återfanns inatt hemma hos en man i övre medelåldern som vittnen sett tillsammans med flickan. Det är såklart goda nyheter att hon är återfunnen och välhållen, och att eventuellt barbariskt beteende inte kan ha pågått mer än några timmar.

Men det är så tragiskt att försvinnandet är en toppmötet, men inte återfinnandet.

Bara för det tittade jag på vad aftonbladet skrivit om. Av de sex översta nyheterna är en om fotboll. Resten är om mord, försvunna människor, knivhuggningar osv.

Är det vad folk vill läsa? Tydligen, jag är väl folk och jag släntrar inte sällan in på aftonbladet och de andra tidningarna.

Det lär ju också ska finnas en tidning som heter Good News. En bra idé. Men den blir nog aldrig nån storsäljare.

Mikael förvånas av min inställning till mord eftersom jag ju är mer än intresserad av mord på film och bok. Men det är inte på riktigt. Om den sörjande mamman inte beskrivs så finns hon inte.

För övrigt gjorde jag panna cotta inatt, som förberedelse för att vi skulle till mamma på middag (pappa är i dalarna med massa amerikaner hela helgen). Det var väldigt enkelt och jag kommer att göra det igen.

Lägg 3 gelatinblad i vatten. Koka upp 5 dl grädde. Jag tog i en knivsudd vaniljpulver (alltså inte vaniljsocker utan brunt vaniljpuder) och ca 20 korn sötningsmedel (det stod bra mycket mer än så i recepten jag läste, men detta blev lagom). Ta av grädden från plattan. Ta upp gelatinbladen och krama ur. Vispa ner dem i grädden. Häll upp i efterrättsskålar. Låt stå minst två timmar i kyl. Om man tar plastfolie över undviker man hinna ovanpå.

Sen körde jag några jordgubbar i stavmixer och hällde på och dekorerade med en jordgubbshalva. Tyckte jordgubbssmaken tog över hela panna cottan, så nästa gång ska jag inte göra så mycket. Tänker att man kan ha vadsomhelst på, frukter, bär, fläder, choklad, mint, äpplekräm med kanel osv osv. Det tog några minuter för mycket att stå och röra, men det blev å andra sidan fyra portioner. Tänker nu att citron borde vara görgott !!!

2 kommentarer:

Monica sa...

Panna cotta är underbart gott. Mums! För övrigt har jag strukit nyheter ur mitt liv just för att de bara tillför negativ energi. Däremot läser jag fortfarande insändare och debattartiklar, så helt utanför systemet är jag väl inte.

Sara sa...

Citronskal i panmacottan är min näst bästa. Kakao och en skvätt kaffe är allra godast. Och nu blev jag sugen på det också!