Feluppskattat

Gick ut med en gammal gaffel och skulle gräva bort de där maskrosorna jag sett i ett par dagar.

Hjälp, vilken felbedömning! Stod framåtböjd och gaffelgrävde, men fick inte upp hela roten på nån av maskrosorna, blev däremot så matt i benen att de knappt bar mig, och jag har legat orörlig i soffan i tre-fyra timmar sen dess.

Jag har inte rensat ogräs på tjugo år, eller kanske trettio, och hade ingen som helst aning om hur det känns i kroppen.

Men jag är lite tunn som däckar efter fem maskrosor.

Plötsligt får jag nån sorts insikt om hur mycket jobb det ligger bakom grannens mönsterträdgård!

1 kommentar:

Klarins sa...

Tänk att du känner dig "lite tunn"! Något att glädjas åt.
Rens-upplevelsen kan vi inte skylla bara på mE utan minst lika mkt på vanlig oträning. Ben som inte används förlorar sina muskler väldigt fort.
Det sägs att en svensk villaägare ägnar i genomsnitt sju timmar i veckan åt trädgårdsarbete. Det är ett slit som man bara borde ta på sig om man är passionerat intresserad.
Vi andra får glädjas åt de andras arbete.
modren