Dag och natt

"Sommarskön | Tygbloggen" http://feedly.com/k/1jx99sx

De av er som känner min lillasyster (som mer än en gång fått höra att hon är 11 år äldre än jag när det är tvärtom, antagligen för att hon hade ett chefsjobb där hon borde varit minst tio år äldre och är lite spralligare/mer oseriös än hon) och hennes klädstil vet att vi ofta är som natt och Dag. Jag kan älska det vräkiga och överdådiga, medan hon är extremminimalist och klipper bort rosetten från sina jeepar, eller det gjorde hon i alla fall i sin renlärighets glans dagar.

Vi är, trots vad jag nyss skrev, också lite av tvillingar. När vi bodde i Borås bägge två ville vi ofta köpa samma kläder, och gjorde det också. Ibland var hon smalare och köpte en 36:a och jag köpte en 38:a. Sen ville det sig så väl att vi kunde byta kjol med varandra allteftersom storlekarna växlade.

En gång skulle vi mötas i stan tre gånger på samma vecka mitt i sommaren. Utan att ha kollat med varandra innan, såklart, det gör man ju till bröllop men inte till vardags, hade vi likadana kläder på oss alla tre dagarna.  Första dagen en brasklapp att kjolarna var likadana fast med blommor i olika färger, och då blev våra matchande toppar olika, men för övrigt var vi som tvillingar den veckan. Varför skulle vi ses på busstorget? Skulle vi softa på mammas och pappas sommaruppehälle eller?

Så som natt och dag, och kopior, är vi.

Bifogade länk ska gå till en klänning sydd i gardinstång. Jag skulle urringat den lite, för annars blir avståndet mellan halsringningen och nedre delen av mina behag flera meter lång och det smickrar mig föga. Och så har jag gärna en sån smal midja som på bilden. Och här har vi då ett exempel på en klänning som jag tippar att Ellen inte skulle bli caught dead i? Och som jag älskar.

Så AL som tyckte olika om Julia Roberts klänning häromveckan, du kan vara lugn, Ellen och jag är också både tvillingar och natt och dag.

Det är ju så vi får allt vårt roliga i livet. Att vi är olika betyder ju att vi är intressanta. Män är inte bara olika oss, de är Aliens. Men som jag brukar säga, Vive la difference! En accent saknas på första e:et men jag är bara på telefonen. (Skrev förresten ett brev ikväll till Amnesty och använde en mall. Dessutom kunde jag inte låta bli att rätta grammatiken vid ett tillfälle, och några småfel. I am so anal.)

Det är så skönt när man kan fortsätta älska nån fast de gillar Jonas Sjöstedt, eller messmör, eller franska depressofilmer. Jag gillar verkligen när nån är helt annorlunda jämfört med mig, och så älskar jag dem ändå. Så nice.

Så om du är same, same eller different, så är du välkommen här. Vi gillar olika, som det heter i andra sammanhang.

Jag är däremot ofta same, same men försöker vara different så ofta jag kommer på det.

Om ni har några önskemål vad jag ska skriva om får ni gärna kommentera. Det vore kul!

Ska försöka sova nu. Lycka till med det, Anja.

7 kommentarer:

AL sa...

Du har rätt, det gör inget. Det är bara trevligt med vänner med dålig smak. Man ser så mycket snyggare ut bredvid. Och eftersom vi tycker olika så kommer vi stå bredvid varann och tänka så båda två.

Jag förstår att stavningskontrollen varit framme men kan ändå inte lista ut vad hon klipper av från vad? För de enda rosetter jag sett på jeepar är de där runt motorhuven som 16-åringar får på sina bilar i USA när de fyller körkort.

Anja Olergård sa...

Din fräcka typ, å säga att jag har dålig smak...

Sorry att jag inte uppmärksammade vad telefonen tog sig för. Behå ska det vara. Klipper bort rosett från behå.

Monica sa...

Själv gillar jag också olika. Efter dessa 43 år tycker jag naturligtvis att min smak är bäst, men å andra sidan lever jag så sällan upp till ens min egen smakstandard att jag inte skulle få för mig att döma någon annans klädsel. Kanske om de går omkring med svettfläckar under armarna och har valt fel material för den sortens problem, men...

Rob & Ellen sa...

Jo absolut jättesnygg klänning. Om den var i svartvitt, förstås. Imponerande att den är sydd i gardinstång.

Du skrev till Amnesty?

Vi sågs två dagar i rad på Knalleland (Sannes favoritplats), det var midsommarrea. Tredje dagen var vi hemma hos m&p för middag på kvällen. Så du mindes inte helt fel!

Nuförtiden köper jag helst bh:ar utan rosett in the first place, thank you very much...

Anja Olergård sa...

Sydd i gardinstång. Jag är visst inte helt med. Och utan rosett på dina jeepar. Jaja. Idag kom Mikael hem och undrade varför dörren var öppen. Jag låste upp för att du snart skulle komma hem. Nej alltså, den stod på vid gavel. Jag är inte helt med, tydligen. Sa jag det nyss? Skrev till Amnesty om en stackars dansk tjej med sådär jättesvårt ME som har blivit tvångsomhändertagen och bara blir sämre. Hennes behandlande läkare tror inte på ME. Tydligen säger Amnesty att de inte tar individuella fall, det har varit en brevkampanj.

AL sa...

Julia Roberts var favoriten för många läsare på Ebba von Sydows blogg så att vi tycker olika i det fallet kan ju visa att det är den fräcka typen som är helt ute och cyklar, vem vet.

Anja Olergård sa...

Ja men då så. Då är vi vänner igen. ;)