Dagens gråt

Min hemtjänstperson, som är bäst i världen, berättade idag om hur hon en gång satt med en person på akuten en julnatt. En dam var uppenbart social och pratade med alla som ville i väntrummet. Sen fick hon träffa läkare och sa sen hejdå till alla, inklusive hon i luckan. En halvtimme senare var hon tillbaka och så höll det på hela natten. Hon betalade alltså vårdavgiften för akutbesök gång på gång för att ha någon att prata med. Då grät jag.

Det är så förfärligt med folk som är ensamma. Människor är ju något livsnödvändigt för alla. Ingen klarar sig utan, och tio katter är ett försök till ersättning som funkar sådär. Mikael har idag varit och besökt gamla och ensamma i vår församling. Vi själva har fått julklappar av olika, fantastiska slag av både kända och okända vänner i församlingen.

Men folk som är gamla och ensamma är ju det året om. Och barnen i Aleppo bombas året om. Och nuförtiden spränger sig folk i folksamlingar eller kör lastbilar in i folkmassor med jämna mellanrum. Folk kanske inte svälter i Biafra längre, men det vet jag inte. Kanske lever de fortfarande i misär, kanske får ett barn mat och det brevid får inget. Och här hemma finns det barn som inte ser fram emot julen för att deras nära och kära kommer att vara fulla. En alkoholist som pappa känner sa att han började sin bana som fyraåring med att dricka upp alla slattar på julbordet.

Jag läste precis ett blogginlägg om att man kan klicka hem sistaminutenpresenter genom att få gåvobevis från diverse hjälpställen. 250 blyertspennor för 60:- så att fler barn får lära sig läsa och skriva. Jag vill köpa 10 000 pennor, när de säger det på det viset.

Vad kan vi göra? Världen är full av ondska, fattigdom och ensamhet. Ingen kan hjälpa alla. Men ni kan fortsättningen -- men alla kan hjälpa någon.

Jag hade hoppats på att berätta om hur jag försöker rikta blicken på annat än mat och klappar i december, men jag har varit för sjuk för att orka. Men jag har gjort vad jag har kunnat. Det kan alla klara. Och så blir världen varmare på fler sätt än klimatet.

God jul, kända och okända vänner!

Inga kommentarer: