8. #LIGHTtheWORLD

Idag var temat mat till de hungriga. Jag orkade som vanligt knappt göra nåt, men jag har ätit två gånger idag (först rester av spaghetti med köttfärssås från i måndags, och sen vörtbröd med julskinka). Jag har tänkt på maten lite extra medan jag åt den och att jag är lyckligt lottad som har mat och har Mikael som gör att jag får mat. Jag är också tacksam för att mina matallergier inte är svåra. Jag tål inte tomatsås t ex, men det kan gott slinka med ibland utan att det gör nån nämnvärd skada. Jag svullnar inte upp och måste åka till akuten efter en flisa jordnöt, så jag är tacksam. Eller som en bekant, som om nån ätit en clementin i samma 300 kvm stora utrymme inom den senaste timman, får besvär. En gång hade hon bytt handväska och inte fått med sig sina allergitabletter när vi var i kyrkan och just ovanstående inträffade. Jag har alltid ett par mediciner med mig i handväskan, men jag har aldrig varken förr eller senare råkat plocka med mig en Clarityn, men den dagen hade jag det. Och hon inte. Sånt säger man inte "slump" om om man är som jag.

-----------------

8. Jesus bad till sin Fader

Förslag:
Lär dig om olika religioners syn på bön
I min religion har vi i princip bara en bestämd bön, dvs en sån där ordalydelsen alltid är samma, och det är när nattvarden välsignas. Annars är alla andra böner "fria". Man kan tala med Gud hur man vill, även om vi har ett löst mönster för böner, som jag skriver längst ner för den som är intresserad.
Håll en bön. Be för dig själv eller för någon annan, ställ en fråga eller tacka för något.


Mönster för bön:
1. Vänd dig till Gud och kalla honom vid namn.
2. Tacka honom.
3. Be om det du behöver.
4. Avsluta i Jesu Kristi namn. Amen.

Inga kommentarer: