Hemgjord sugar scrub och höga hästar

Fastnade på en blogg (som jag inte nämner eftersom jag ska kritisera en sak) där de tipsade om att göra hemgjord skrubcreme för händerna. Man tar 2/3 socker och 1/3 antingen kokosolja och saften av en citron eller diskmedel, plus eventuellt lavendelolja etc. Man rör tills de har blandat sig och sen kan man ge bort det i en glasburk med rosett på. Jag tyckte det var en bra idé och tänkte på om man kunde använda det i ansiktet. Jag blir väldigt torr på vintern och behöver skrubba mig. Ja, då skulle jag ju inte använda diskmedel utan kokosolja såklart. Men så hade nån i kommentarerna funderat på om oljan fastnar i rören, som baconfett osv. Hmm, det har man ju inte lust med. Så jag fortsatte läsa och såg att en del hade problem med att krämen delade sig. Det ser ju inte så snyggt ut, men som nån sa, blandar man olja och vatten, även om man vispar ihop det med elvisp, så delar det på sig till slut, oavsett hur dyr krämen är. Ja, om man inte har tillsatt några kemikalier. Men hela poängen är ju att det ska vara naturligt. Själv tror jag att man kan skippa citronsaften, som är vattnig, och bara ha kokosolja och essentiell olja, och då finns det inget som kan skära sig. Särskilt om man inte häver i massor med olja till mängden socker. Ja, jag hade typ tänkt klart, men jag läste nån mer kommentar. En kvinna som fått en sån här burk i present från en av "sina" familjer (hon är förskollärare och då får man tydligen presenter) och den hade räckt nästan ett år, men skurit sig efter ett tag, och då hade hon varken blivit "grossed out, offended, or judgemental about it". Skämtar nån med mig eller? Hon hade inte blivit OFFENDED av en sugar scrub?

Ja, nu ska jag kliva ner från mina höga hästar och fundera på om jag ska göra egen sugar scrub med rengöringsmjölk. Det borde gå att tvätta av utan att fastna i rören, och sen får man bara smörja in sig efteråt. Som man alltid får. Det hade varit käckt att kunna göra allt i ett moment, men jag är ändå glad för idén. Är det förresten ok att skölja ner socker i rören? Ja, jag ska ju inte hälla ner några mängder, med tanke på den mängd ansiktsscrub jag har tvättat av mig hittills. Konstigt förresten att inte sockret smälter ihop med vätskan. Vätskan kanske måste vara varm för att sockret ska smälta. Skönhetskemi är inte mitt specialområde om man säger så. Fast jag har tvättat håret idag.

Inga kommentarer: