Vinterväder

Nu är det plus minus noll grader här. Och det är inte riktigt natt än. Känns vintrigt.

Vi hade ugnen på och sen blev jag för varm och då öppnade jag balkongdörren. När jag la mig i soffan sen var det för kallt. Det är nog dags att byta till vintertäcken.

Den goda nyheten är att vi har tvättat täckena i vår egen tvättmaskin! Ett i taget, såklart, men jag är ändå förvånad att de fick plats. Maskinen rymmer mycket.

Vi spelade Five Crowns med barnen idag. Det var oerhört längesen, men vansinnigt roligt! Vi har en i familjen som är så suverän på att förklara spelregler på ett koncist och lättförståeligt sätt. Han skulle skriva tekniska manualer!

Och så pratade vi om olika sorters hjärnor. Jag finner ett värde i att tänka ut olika möjligheter utan att någon av dem måste vara sanna eller mest precisa osv. Alltså så som man tänker när det gäller litteratur: alla frågor är välkomna, och det är diskussionen som är bäst, inte ett kort, specifikt, "rätt" svar. Mikaels hjärna däremot gillar inte sånt som öppna möjligheter. Han föredrar enkla, precisa svar som är sanna under alla omständigheter.

Men alla är vi olika. Vi behöver bara vara medvetna om att vi är olika.

För övrigt är jag fortfarande galet fäst vid tanken på en dotter som heter Javelin. Det är så roligt! Kan man heta Björn eller Axel, eller för den delen Krusmynta Rullgardina, så kan man heta Javelin. Det låter så fint :)

6 kommentarer:

AL sa...

VA? Låter som en svordom på dialekt.

Anja Olergård sa...

Det är nog slutet som gör att jag tycker det låter som ett namn.

AL sa...

Ser fram emot att träffa syskonen Javelin, Trampolin och Småglin :)

modren sa...

Uttalar du javelin på ren svenska då? Med betoning på sista stavelsen? Ja, när man säger det högt låter det faktiskt som en svordom. Det är början av ordet.
Föredrar nog tvillingarna Sissel och Gödsel. Men det är hiskligt roligt med namn.
modren

Anja Olergård sa...

Nej, uttalar det på engelska. Då försvinner djävulen från ordet. Och det rimmar inte längre med småglin. Det rimmar med det riktiga, vackra namnet Lynne. Det roliga tycker jag ju är att särskilt lin, se även jacqueline, är ett riktigt namnslut. Och då att knte hitta på ett namn själv, även om det låter så, utan sno ett namn från en sportgren, it cracks me up!

Vår andra dotter ska nog annars heta Brie.

Anja Olergård sa...

Nej, uttalar det på engelska. Då försvinner djävulen från ordet. Och det rimmar inte längre med småglin. Det rimmar med det riktiga, vackra namnet Lynne. Det roliga tycker jag ju är att särskilt lin, se även jacqueline, är ett riktigt namnslut. Och då att knte hitta på ett namn själv, även om det låter så, utan sno ett namn från en sportgren, it cracks me up!

Vår andra dotter ska nog annars heta Brie.