Fråga

Instagram. Jag är inte säker på hur man uppför sig där. Taggar, heter det väl (hashtaggar) är väl frivilliga och till för om man vill att främmande människor ska kunna se ens bild på ett visst tema. Typ? Jag har bara postat två foton eller så, så det är inte särskilt aktuellt för min typ av instaanvändning.

Däremot undrar jag följande: när ska man skriva @namn när man vill någon nåt? Jag tror:

1) När man sätter in ett foto och säger nåt om det till någon specifik person i "bildtexten".

2) När man kommenterar på nån annans bild och vill att en tredje person ska se bilden.

3) Nu är jag dock osäker: i en kommentar till nån bild, dvs man säger nåt till den som satt ut bilden, får de reda på att man skrivit en kommentar eller måste man skriva @namn till dem? Vad jag tycker det verkar som är att på min bild, när nån kommenterat (utan @namn till mig som satte in bilden) så måste jag skriva @namn om jag svarar till nån under min bild. Har jag fattat det rätt?

Tack på förhand, om nån orkar svara!

6 kommentarer:

Monica sa...

Rätt.

En långvarig förkylning sa...

Helt rätt, du taggar med @ om du vill skriva till någon under din bild, men du 'ser'(får notis om) alla kommenterar under din bild utan att folk behöver tagga dig under den. Hashtags kan främmande folk bara se eller komma till om du har öppet konto. Men jag brukar skriva # ändå, fast mitt konto är stängt, för dels så kan det sammanfatta bilden bra, eller om jag skriver t ex #pion så kan det va kul för mina följare att klicka på den och direkt komma till tusentals 'öppna' bilder på pioner som folk hashtaggat! Och jag med för den delen. Så blir det ännu mer pionnjutning och lite känsla av piongemenskap världen över. Å vips vill man följa någon som har fler roliga bilder. Å sen blir man frisk och kan åka och hälsa på dom. Så har jag uppfattat det.

Anja Olergård sa...

Å SEN BLIR MAN FRISK Å KAN ÅKA OCH HÄLSA PÅ DEM?! Du är ett geni, ett geniiiiii!

Anja Olergård sa...

Å SEN BLIR MAN FRISK Å KAN ÅKA OCH HÄLSA PÅ DEM?! Du är ett geni, ett geniiiiii!

En långvarig förkylning sa...

Haha! #geni

Anja Olergård sa...

#självklart :)