Är det bara jag?

Läste om nån bloggare som svarade på frågan om vad de gör på helgerna. Jo, det är väldigt familjeorienterat, först går fyraåringen på balett, och sen brukar de bjuda in några familjer, och barnen leker och de vuxna pratar och dricker vin.

Så hur är något familjeorienterat när familjen inte ens är tillsammans??? Att barnen leker med andra barn är ju inte att familjen umgås. Jag blir ledsen.

Nu ska jag då inte vara så präktig att jag påstår att i min barndomsfamilj så umgicks vi hela helgerna. Men vi pratade med varandra, inte andra. Ja, som familjetid alltså. Vi gick faktiskt var och en för sig när vi var på biblioteket tillsammans.

Vad tycker ni är att vara familjeorienterad? Hur tillbringar ni tid med er familj?

4 kommentarer:

Monica sa...

Just på söndagar brukar vi spela spel, sådana där gammeldags. I kväll firade vi 17 mai med norskättlinggrannarna runt deras eld och grillade s'mores, pratade, skrattade åt småkillarna (7 och 8) som höll på att elda upp stället och körde sedan lite spel inomhus då det blev för kallt ute. Helt klart familjeorienterat.

Eva sa...

Vi spelar spel tillsammans... Brädspel alltså! Älskar brädspel!

Äta mat är heller inte fel!

Promenera i skogen tillsammans... man pratar så bra då!

AL sa...

Vill inte vara kärringen mot strömmingen, men räcker det inte med att det är barnvänligt för att räknas som någorlunda familjeorienterat? Det tycker nog jag.


Hade de träffat vänner utan barnen så är det inte en familjetillställning, men om barnen trivs ihop, och inte är påtvingade gemensamt tvtittande medan de vuxna umgås, så tycker jag nog att det är en familjeaktivitet. Expanding your circle... lära familjen att man inte bara håller på sin egen lilla klick utan också välkomnar andra in i gemenskap tycker jag är viktigt, även om jag inte är ett föregångsexempel varje helg på detta.

Tycker annars hela mitt liv är familjeorienterat, dygnet runt. Undantaget jobbet är det familjen non stop. Kanske är det annorlunda för tonårsfamiljer, då när barnen kan välja att vara ifrån föräldrarna. Men alla aktiviteter hos oss är familjeaktiviteter... oavsett om det är plocka ut diskmaskin eller brottningsmatch eller lära sig cykla... eller... och... etc...

AL sa...

Och där utestängde jag lite slarvigt alla utan barn i min definition av familjeorienterat eftersom jag menade att det behövde vara barnvänligt för att räknas.

Som förtydligande vill jag tillägga att jag alltså bara kommenterade den utpekade familjens helgaktiviteter, inte alla andras familjekonstellationer och förehavanden.