Solsken och åska

Fick spaghetti och köttfärssås hos mamma och pappa idag! Min älsklingsmat!! Fick sen med mig nybakat bröd och kanelbullar hem. Och pappa körde mig fram till porten, men ändå mår jag konstigt nu. Förut var jag så glad och gick och sjöng hemma, och ville lyssna på Happy (och jag orkar nästan aldrig lyssna på musik).

Men så blev jag också så nedrans sur för att jag berättade om en som sagt att om jag är trött får jag väl skärpa mig. Det har tydligen legat och pyrt och känslorna exploderade nu, när jag upprepade själva orden. (Säg aldrig att ord inte har makt!)

Och så har en bekant med ME fått en bebis, och den var så liten och söt. Igår när både Mikael och jag låg sömnlösa sa jag: Tänk om vi hade en tremånaders bebis. Jag skrattade åt att det vore så absurt.

Men det är ju också så himla ledsamt. Jag har inte hållit en bebis sen Belle och jag umgicks när hon var fyra månader. Så tacksam för att hon ville vara hos mig en stund, jag lever fortfarande på det. Och har ju träffat henne efter det också, men det är nåt visst med en bebis. Mitt hjärta saknar en bebis så jag blir alldeles vimmelkantig.

Så, idag har jag gått från sprudlande glädje, till irritation och ilska, nej vrede, till regelrätt ledsengråt.

Varför ska det vara så svårt att hålla sig till ett humör? Ett glatt, som jag är van vid. Jag har inga anlag för åksjuka, men till och med jag blir lite illamående av de här tvära kasten.

3 kommentarer:

Klarins sa...

På något sätt måste vi lära oss att ta makten över orden, inte tvärtom. Med tanke på henne som sa att du får väl skärpa dig om du är trött - om du inte förmår säga "Förlåt henne för hon vet inte vad hon säger", så släpp det i alla fall för din egen sinnesfrids skull.
"If somebody drops an insult, don't pick it up."
Inte vill du slösa energi på något så onödigt?!
modren

Anonym sa...

Jag är minsann mindre helig än mamma; min reaktion skulle varit att le och tänka "hellre trött än helt puckad" medan jag fantiserade om hennes reaktion ifall jag skulle säga det rakt ut istället. /The evil one

Anja Olergård sa...

Hon menade ju inte ens att vara elak, hon var bara "puckad". Jag var nog bara liptrött igår, idag rinner det av mig. Men tack! <3