Utflykt med matsäck

Eftersom vi aldrig åkte till Tyresta idag (jag sov för länge) så kände jag för att äta middagen utomhus i alla fall. Jag hade tänkt mig nåt i stil med att köra två, tre, max fem minuter och äta maten i princip var som helst, utom på ICA:s parkering. Men Mikael började köra. Efter en spännande och väldoftande utflyktsfärd var vi på Gålö havsbad, där jag aldrig varit förut (jag använde telefonen för att se på kartan var vi var. Hur cool är min telefon??).

Efter en lika spännande promenad från parkeringen till stranden (via diverse små gyttjepölar, eller mini-hav om man hellre vill -- men det klafsade faktiskt om gymnastikskorna. Oerhört spännande!) satte vi oss på varsin medhavd stol och åt helstekt fläskytterfilé och gourmetpotatissallad. Citronfantan smakade också extra gott ute i naturen.

(Bilderna är varken från idag eller från mig.)




Vi bor ungefär i "han" på Västerhaninge, och pildutten är nästan Gålö havsbad.

En hund lurade några ner i vattnet två gånger, efter en pinne. Hunden vände sig om när det började bli mindre grunt, som för att titta och fråga: Vill ni verkligen gärna ha tillbaka den där pinnen eller? Och så var det nån liten tjej som badade medan hennes vuxna sällskap satt fullt påklädda. Och sen kom det en lite förfriskad man i den gyllene medelåldern som sprang ut i kalsipperna och ropade uppmuntrade åt sig själv innan han doppade sig. Det var lite underligt att alla pratade stockholmska. Jag är van vid att Mikael gör det och att folk i kyrkan gör det, men "folk" i allmänhet tror jag fortfarande ska prata göteborgska. Fast om ni satte mig i en spårvagn skulle jag nog bli hemskt förvånad över hur det lät. Mina öron vet inte riktigt var de hör hemma...

Mitt hjärta hör i alla fall hemma här, med Mikael.

Och ifall hans barn kommer förbi och ger oss kramar, så finns det inget mer man kan önska sig!

Inga kommentarer: