Sjukt fusk!

Jag minns hur min pappa berättade om en person som hade förskingrat pengar i nåt sammanhang i skolvärlden, jag har glömt detaljerna men det var i Borås i slutet av 90-talet. Det var inte nån i ledningen, så det var nog inte fantastiska summor det rörde sig om, men ändå. När det kom fram att personen stulit så sjukskrev personen sig. Och jag minns hur arg jag blev. Förskingring eller skam över densamma är ingen sjukdom!

Härom veckan såg jag nåt om en riksdagsledamot som enligt uppgift sjukskriver sig varje tisdag på grund av mobbning. Nu är jag inte så hemma längre på hur det funkar med karensdag och vem som betalar den första tiden man är sjukskriven, så kanske är det inte Försäkringskassan som betalar för denna personens jobbfrånvaro. Men jag blir ändå sur. Sjukskrivning är inte ok om man inte är sjuk! Det är inte ett botemedel vid baksmälla, en extra klämdag eller nåt man har rätt till för allt man har gjort för arbetsgivaren. Det finns folk som är sjuka på riktigt och som inte får ersättning. Så det är illojalt och oetiskt att utnyttja sjukskrivning till nåt annat än sjukdom. Det spär på stigmat i att arbetsoföra är myglare. Jag bryr mig inte om vilket parti det gäller, eller om personen har rätt i att hon blir mobbad på jobbet. Kalla det för vad det är, men ordet sjuk har ni ingen rätt till!

Inga kommentarer: