Dagens lurendrejeri

Sellpy har blivit stora. Jag har köpt 3 eller 4 saker av dem, bl a ett par svarta Eccoboots som var felmarkerade och en storlek för små, vilket jag verkligen var ledsen för för de var underbara och superprisvärda. Jag fick skicka tillbaka dem igen och de var smidiga att ha att göra med. Sen köpte jag en vinröd väska en gång som hade massa fläckar och var oerhört sliten. Då klagade jag och fick pengarna tillbaka och fick bara slänga väskan. Men jag hade ju velat ha den. Men jag har sett förr att de kan ha väldigt prisvärda varor, inklusive märkesvaror.

Men inte längre. Dagens lurendrejeri är begagnade teskedar från Ikea för 200:- plus 52 spänn i frakt. Det verkar som om det mesta numera är rätt dyrt, kanske för att de har fått så oerhört mycket varor att det inte lönar sig att sälja saker billigt. Jag gissar att det som blir osålt, vilket ju måste vara de allra flesta av deras 269 427 varor, för vem vill ha begagnade skedar för mer än vad de kostar på Ikea?, går nånstans som återvinning som de får betalt för. Eller om de tar betalt i reda pengar för att fota och annonsera så bryr de sig inte så mycket om ifall varan blir såld eller inte, de har ändå tjänat pengar på den. Men jag vet inte. Vissa saker är fortfarande billiga, jag såg två bordstabletter för 10:-, men de verkar ha så mycket grejer som folk vill bli av med, inte vill köpa. En billig kiwilykta kan man hitta, men jag har också sett kiwilyktor för mer än vad de kostar nya. Och vissa saker har de bara fotat i en slarvigt ihopviken hög, som ett par svartvita gardiner som inte gick att se alls hur de såg ut. Jag tror att jag som ivrig konsjmentinformerare måste säga att om man funderar på att sälja saker via Sellpy ska man nog kolla på vad de har till salu i den genre ens egna saker är, samt följa ett gäng produkter och se om de alls blir sålda. För att det skulle vara en sån bra affär för mig att nån annan säljer mina saker, det låter lite för bra för att vara sant.

Inga kommentarer: