Sova, sova, kanske också drömma

Var så glad när jag vaknade idag för jag hade inte drömt massa jobbigheter som natten innan. Som att folk bröt sig in (tror det var när jag hörde Mikael komma hem, genom öronproppar och stängd dörr) eller att mormor var en 1.90 m lång transvestit och jag försökte förklara för mig själv att man inte kan klä ut sig till att bli längre.

Hade också lite dåligt samvete för att jag inte tillbringar mer tid med Mikael. Jag ligger ju i sängen i 18 timmar om dygnet, i sträck, och orkar inte komma upp fast jag har vaknat. (Ibland tvingar jag upp mig för att kissa eller ta piller eller äta nåt för att jag håller på att få migrän, men det är korta uppestunder på några minuter.) Vi ses aldrig på morgonen utan bara på kvällarna, om han är hemma då. Känner lite skuld nånstans här mitt i insikten att jag inte ligger i sängen för skojs skull. Men det drabbar ju Mikael i vilket fall som helst.

Fast jag har egentligen bara en enda stark känsla när det gäller min sömn, och det är att jag längtar! Alltid, efter mer. Jag längtar mer efter att bli utvilad än efter nåt på hela jorden. Så mycket i mitt liv centreras kring sömnen, har jag fått för lite, har jag inte lyckats somna, har jag vaknat och inte somnat om, vad kan jag göra och inte utanför hemmet beroende på vilken tid det är förutom såklart om jag sovit. Sova, sova, sova. Mamma sa att jag som bebis fick feber när jag inte hade sovit ordentligt. Inget har förändrats sen dess...

Men alla de här tankarna på sömn krockade lite festligt idag med en bild på Pinterest av Sleeping Beauty (Törnrosa förlorar en hel del i översättningen!). Då blev jag lite besatt i några minuter och letade upp några fler bilder, särskilt när man såg att kvinnan låg och sov i nån sorts säng. Och till slut kände jag att jag är Sleeping Beauty. Jag gav mig själv tillstånd att sova i hundra år, eller om det var tusen, för så går sagan. En sån roll har också någon. Och jag är vacker och prinsessa. Hrm... Ja! Och sen när jag sovit färdigt så blir allting bra. Prinsen har jag redan fått, men allt annat kommer att bli bra. Jag kommer att få kungariket och rikets alla semlor eller vad man nu får i sagor. I min egen sagovärld är det ett kungligt liv om jag har sovit färdigt och orkar gå upp ur sängen. Och en dag blir det så.

2 kommentarer:

Monica sa...

Jag ser alltid ut sådär när jag sover och när jag vaknar är jag inte mörk och svullen under ögonen och det känns alltid som att jag har sovit klart. Det är nog dags att beställa hit en fotograf för en sovsession! :)

Hoppas att du sover gott i natt.

modren sa...

Vilka vackra bilder!
Fast en av brudarna med röd klänning kunde visst inte sova.
Och ja, allt blir bra till slut.
Det är väl det enda vi riktigt kan lita på.
modren