Kanske därför

Jag går ju i princip aldrig i kyrkan längre, om det mot förmodan inte är nåt möte på kvällen, för det kan jag klara, nästan, kanske. Men det gör också att om jag inte anstränger mig extra, så känns alla dagar likadana. Söndagen är bara en dag, ingen helgad sabbatsdag.

Och inte för att Gud är en straffade Gud, möjligtvis en undervisande Gud, kärleksfull Gud och som vill mitt bästa.

Men straffad blev jag nog inte. Men det var väl inte riktig sabbatsaktivtet att vika ihop ett dubbellakan och stoppa in i skåpet tillsammans med påslakanseten.

Mitt "straff" var lite feber, lite deppigt och lite tröttgråt.

Eventuellt går jag upp och gör havregrynsgröt på 0,5dl. Då får man inte nackdelarna (för mätt mitt i natten) men fördelarna (trygghetskänsla i mage och hjärta av narndomsminnen, och blod till magen så jag somnar i skallen istället för att tänka hysteriskt på sorgligheter. Och känner mig trygg och nöjd.)

6 kommentarer:

modren sa...

Och hur kan du minnas havregrynsgröt från barndomen, när du aldrig åt det? Jag gjorde varje dag gröt på egenmalet helt vete till dig och din bror, med hemlagat äppelmos till. Minns att rekordet var 110 burkar äppelmos en höst.
Era yngre syskon ratade vetegröten, de var mer bortskämda.
Och själv älskar jag fortfarande gröten på helt vete. Suveränt god.
modren

AL sa...

ssssccchhh, modren, låt henne njuta av barndomens havregrøt, inbillad eller inte....det ær en bedrift i sig att kunna kalla 0.5 dl havvregrøt en njutning :)

Anja Olergård sa...

Vetegröten kommer jag ihåg. Och tyckte aldrig om. Men var väl för artig att vägra.

AL sa...

Det är inte utan att man blir lite orolig över sakernas tillstånd när det är lugnt här på bloggen. Hoppas migränen håller sig i schack, och att det bara är för att du portionerar ut energi till så mycket roligt att du måste hålla igen lite här en liten tid. Och blir det för illa får du distrahera dig med tankar på en miniresa till Oslo. Nej, det är inte riktigt Amalfikusten, men det finns lite pärlor här som kan lyfta en vårweekend och som inte är omöjliga att njuta i rullstol: gigantiska mjukglassar som smakar att de gjorts på riktig grädde och njuts i sol på Aker brygge vid vattnet, räkor direkt från båten, en underbar lång promenad i Vigelands skulpturpark, ett hyllat nytt operahus där du också kan rulla upp på taket och njuta utsikten om du inte kan med en föreställning, och ett nasjonalmuseum som är precis så stort att man orkar med det, och med många klassiker på väggarna. Och 10 min från vårt hem finns en bro som Monet målat av, rulla över den så har vi picknick på en av öarna innan du åker hem. KRAM.

Förresten, det är väl inte sabbatsaktivitet att straffa andra för eventuella överträdelser och synder heller vill jag minnas, så med mindre du fick foten överkörd av en traktor på måndagen så tror jag att Han såg mellan fingrarna med dubbellakanet.

Anja Olergård sa...

Vilken underbar resa. Den ska jag läsa många gånger. Kanske sätta in den på bloggen med bilder emellan? Jag är typ världsbäst på att drömma!

Anja Olergård sa...

Vilken underbar resa. Den ska jag läsa många gånger. Kanske sätta in den på bloggen med bilder emellan? Jag är typ världsbäst på att drömma!