Julgodis

Eftersom jag drabbats av en släng av maniskhet (??) räckte det inte med Haninge centrum igår och VH centrum idag, utan jag satte igång med att laga julgodis, lite bättre sent än aldrig, i eftermiddags innan vi skulle till m&p på soppa och nybakat bröd.

Det blev bara två sorter, men det räckte! Att rulla 30 nougatfyrkanter till runda bollar täckta av mandelmassa och choklad var slavgöra. Däremot var den gammaldags chokladkolan urenkel att göra. Förra året blev den tandfarlig, men i år gjorde jag kultestet redan efter 5 minuters vilt kokande och si det skulle inte koka i 30 minuter som det stod i receptet! Eller så är det för att jag kokade det med samma frenesi som en italienare kokar pasta. Det kanske stod småputtra i receptet... Jag ringlade lite av den smälta chokladen som blev över från Mozartkulorna över och det gjorde susen. Men man klarade nästan bara tre kolor på raken, sen fick man lägga sig. Mamma fick ont i halsen för det var så sött...

Vi spelade också Mikaels julklappsspel Apples to apples. Vår variant var helt annorlunda än Paul & Karolinas, men rolig ändå. De flesta orden var i själva verket ordpar och Mikael kallade beskrivningarna Mad-humor. Pappa vann 6, mamma 4 och M och jag varsin omgång... Pappas förklaringar/argument var i stil med hans sagor för Ellen om den där Rurik som bodde i telefonmasterna i Frölunda, eller hur det nu var. Karln har fantasi!! Själv gav jag upp när det bästa kortet jag kunde lägga var "Minnesota & St Paul". It doesn't make sense to you, men det gjorde det inte i spelet heller!

Sen kom fler folk, och vi åt mera efterrätt (fruktsallad med grädde och nån sorts mjuk pepparkaka som faktiskt smakade lite... amalgam som mamma sa). Sen räddade M deras printer och sen åkte vi hem. Vi har ingen värme i bilen så vi skrapade både på insidan och utsidan. Mest på insidan... Han fick sig i alla fall ett kikhål och vi hoppades på seriöst få mötande bilar. Kom hem i en bit, men om man knackade på oss skulle vi ha spruckit av köld. Nu sitter vi bägge i underkläderna. Tack och lov för för inomhusvärme! Läste nånstans om en stackars tant på 82 år som hade 9 grader inne och fick sova bredvid den öppna ugnsluckan...

Inga kommentarer: