"Vit jul" mm

Har läst om barns rätt till en vit jul och pepparkaksbak med Pernilla, och nu har hon skrivit ett tankeväckande inlägg om just drickande. Jag håller med henne och är glad att jag aldrig har behövt se mina föräldrar berusade. Usch, vad skrämmande. Jag minns bara hur rädd jag var när mamma gick på morfin :)

Jag klistrar in lite. Jag snor inte, bara citerar!!!!! Det var så läsvärt.

385 000 barn i sverige idag lever med föräldrar som har risk- eller missbruk. Det är mååånga barn. För många.

I åtta av tio fall är alkohol inblandat när ett våldsbrott begås.

Hälften av alla som är livstidsdömda säger sig varit alkoholberoende då de begick brottet.

Minst 6 000 människor omkommer varje år i Sverige på grund av drickandet. Det är nästan sjutton människor om dagen. Året runt.

Många av de brott som i pressen beskrivs som vansinnesdåd, (tex bilramningen i gamla stan, mannen som gick lös med ett järnrör vid tunnelbanestationen Åkeshov) beror inte i första hand på psykisk störning utan på alkohol. Psykiskt sjuka människor begår inte fler våldsbrott än friska MEN om man tar med alkohol som en parameter förändras statistiken.

Inga kommentarer: