Barnböcker

Läste en liten musing hos Writer Jenn där hon undrade hur barnböcker ska vara. Det fins många varianter:

Childhood is a sweet and innocent time, and children's books should be about fluffy bunnies and other comforting subjects.
Childhood is a mean and dangerous time, and children's books should represent reality with all its obstacles and troubles.
Childhood is a mean and dangerous time, and therefore kids need comforting fluffy-bunny stories because that's the way life ought to be.

Children's literature should be prescriptive, describing the world kids should aspire to.
Children's literature should be descriptive, describing the world as it is and kids as they really are, for better or worse.

Man kanske tycker att alla sorterna borde finnas, men själv bara klarar av att skriva en sort, eller inte ens för barn utan för YA, som Writer Jenn själv.

Om klockan inte var 05:39 och jag ska försöka lugna mig så jag kan somna, så skulle jag roa mig med att sätta in alla Astrids älsklingar i nån av ovanstående grupper. Bara för att se vad hon egnetligen var ute efter med sitt skrivande.

Det är betydligt lättare att säga att t ex Austen beskrev verkligheten, dock med lite frihet för the heroines att ha frihet att både älska och överleva på samma gång, vilket inte alltid gavs alla verklighetens Charlotte Lucases.

Inga kommentarer: