Bok-incurvata

Snott av Monnah och Pernilla. Tyvärr är jag inte så litterär som jag verkar, men jag bjuder på följande magplask:

1. Tre viktiga läsupplevelser under din uppväxt?
Mio min Mio. Lite läskig.
Törnfåglarna, när jag hade röda hund. Tror jag var 12.
Minns inte nån mer bok från barndomen.

2. Tre viktiga serieupplevelser under din uppväxt?
Antagligen var vi för fattiga för att få serietidningar. Men jag minns att Johan köpte Fantomen på antikvariat. Fantomen och Modesty Blaise.

3. Romaner som överrumplat berättartekniskt på senare tid?
Senare å senare. Arnaldur Indridasons Kvinna i grönt blev jag lite imponerad av, för att den band ihop två tidsperspektiv på ett trovärdigt sätt.

4. Musik eller inte när du läser?
Helst inte. Är så svårkoncentrerad nuförtiden.

5. Vilken bok blir ytligt bekanta överraskade över att du läst och gillat?
Minns inte. Sorry.

6. Finns det någon adaption från bok/serie till film som du ser fram emot?
Har DVD:n med No 1 Ladies Detective Agency i vardagsrummet!

7. Vilken bok blir ytligt bekanta överraskade över att du läst och ogillat?
Minns inte. Sorry. Frågan skulle kunna gälla hur förvånade ytligt bekanta skulle bli över hur få av måste-läsa-böckerna jag faktiskt har läst, eller i alla fall kommer ihåg att jag har läst. Boken jag håller på med nu upptäckte jag efter 150 sidor att jag antingen har läst förut eller sett som film. Men jag har ändå ingen som helst aning om hur den slutar, så jag fortstätter läsa.

8. Vilken författare hade du velat ge en stor kram, tagit en öl med, och vem hade du velat ge en omgång stryk?
Elaine Showalter, känd litteraturfeminist, skulle få en rejäl omgång. Hon har nämligen också uttryckt sig helt okunnigt och självsäkert om ME. Kärring.
Jane Austen, såklart. Henne skulle man dricka te med en eftermiddag. Varmt klädd. Fast jag skulle skämmas för mitt jänkarbräk om jag pratade med henne!

Inga kommentarer: