Svunna tider


Redan när jag gick på universitetet på 90-talet så hade jag olika färger på naglarna. Det kom jag på själv. Jag var också den första jag hade sett som hade grönt nagellack, köpt i London. Min kompis Sanne var djärvare än jag och målade först naglarna och målade sen en vit prick nära nagelbanden. Det var väldigt avant garde på den tiden. Nu kan ju folk ha Eiffeltornet på sina lösnaglar. Men så har hon aldrig riktigt varit med sin tid utan före den. Men jag är ju konservativ och ordentlig, det gör nåt med mig att se bilder på Pinterest av nåt som jag själv skapade för över 20 år sen. Jag har verkligen ingen medelålderskris eller ångest för att jag fyller 50 nästa år, men däremot har jag stora problem med min självbild, det vet ni som läser här ofta att jag har. Det är som att ju mindre jag kan göra, desto mindre vet jag vem jag är. För allt som är jag är i det förgångna eller som drömmar om framtiden. Men jag är ingen precis nu. Fast nån är ju Mikael gift med, och han älskar mig dessutom, så jag kanske bara får se mig med hans ögon nu när jag inte ser mig med mina egna. Vad gäller värdet som ett barn till Gud tycker jag om citatet: You didn't come here to prove your worth, you brought it with you.

Men så tänker jag på videon jag satte ut på fb igår av en pojke som står och håller ut en vattenflaska till cyklisterna i ett lopp och en tävlande stannar och tar flaskan och kramar killen till tack. Nån meter framför hälsar han på nån annan, till synes okänd. Och då tänker jag att bägge är lika viktiga, pojken som håller ut vattnet och cyklisten som tar sig tid att tacka. Jag får arbeta mycket på att tro på att det lilla jag gör kan hjälpa någon. Idag fick jag en "haha" på fb av en jag inte känner. Då blir jag glad, att jag kunde få nån att skratta. Och nån tyckte jag hade sagt nåt snällt. Men det är ju så för alla, att ingen kan och orkar allt man vill och tror att omgivningen förväntar sig av en. Helena Ö höll visst kurs om balans i helgen och hon satte in ett citat på IG som var så fantastiskt klokt. Jag tror jag tog en skärmdump.


.

Inga kommentarer: