Dagens chock

Annika Dahlqvist, läkare och lchf-guru, rapporterar att medellivslängden för män med typ1-diabetes gått upp till 49,7. Jag fick en chock. Att tänka sig att Mikael lever på lånad tid känns inte mindre än chockartat. Jag vet att man kan vara olika dålig i sin diabetes, sockerkontrollen kan vara olika svår, och Mikael har bara början till långtidsskadesymptom. Så han är inte nära döden. Men att han har passerat medelåldern med sex år är skrämmande. Jag visste att han inte skulle bli 80 år, men så dåliga siffror var jag inte medveten om. Och om medelåldern är under 50, är det massa folk som bara blir 40? 30?! Hjälp.

1 kommentar:

modren sa...

Oj då! Det hade jag ingen aning om! Med andra ord får vi vara extra tacksamma för varje levande dag.
Antar att statistiken gäller Sverige, och inte u-länder?
modren